praca w kolekcji

Beata Ewa Białecka

Gravida
Kapłanka

  • Beata Ewa Białecka, Gravida, 2014
  •  
  • Beata Ewa Białecka, Kapłanka, 2018

    • Obrazy Beaty Ewy Białeckiej powstają w dialogu ikonografii chrześcijańskiej ze współczesną kulturą wizualną. Nawiązania do kanonu przedstawień kobiet – Matki Boskiej oraz świętych, umożliwiają Białeckiej grę z konwencją, co w kontekście współczesnych teorii postfeministycznych jest zabiegiem znaczącym. Obrazy te mają zarazem osobistą i uniwersalną wymowę. Odnaleźć w nich można wyraz doświadczenia kobiecości, ale również aspekt znaczeniowo powiązany z treściami eschatologicznymi i głęboko religijnymi. W malarstwie Białeckiej znamienne jest ograniczenie palety barwnej do kilku odcieni szarości, błękitów, bieli, czerni oraz symbolicznej czerwieni. W ostatnich latach artystka aplikuje do malarstwa elementy dekoracyjne wykonane techniką haftu, nawiązując tym samym do tradycyjnie przypisywanego kobietom rękodzieła.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego w ramach Rozwoju Kolekcji Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski.