praca w kolekcji

Jerzy Grochocki

Konfiguracja

  • Jerzy Grochocki, Konfiguracja, 1966
    • Konfiguracja to obraz pochodzący z wczesnego okresu twórczości Jerzego Grochockiego. Praca powstała pod wpływem doświadczeń muzycznych oraz spotkań artysty z kompozytorami takimi jak Witold Lutosławski, Mikołaj Górecki czy Krzysztof Penderecki, których wczesne kompozycje Grochocki miał okazję bliżej poznać podczas festiwalu Warszawska Jesień. Do stworzenia obrazu artysta zastosował cztery barwy: czerń, złoto, biel i srebro. Z tego zredukowanego spektrum kolorystycznego wyłaniają się Cztery Znaki Płaszczyzny: Znak Płaszczyzny Otwartej – czarny, Znak Płaszczyzny Ograniczonej – złoty, Znak Płaszczyzny Punktowej – srebrny, Znak Płaszczyzny Dzielonej – biały, stanowiące podstawę teoretycznego systemu opracowanego przez Grochockiego, nawiązującego do spuścizny polskiej awangardy konstruktywistycznej.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego w ramach Rozwoju Kolekcji Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski.