Cloudmakers
Aleksandra Cieślewicz aka Asa Lee
W miarę jak obserwujemy proces łączenia się natury i technologii, granica między nimi staje się coraz bardziej płynna. W świecie, w którym chmury mogą być sztucznie tworzone i modyfikowane, czy wciąż możemy odróżnić obiektywną rzeczywistość od skonstruowanej fikcji?
Cloudmakers to krótka forma wideo, wyświetlana w pętli. Motyw chmur służy jako narzędzie do refleksji nad tym, jak we współczesnym świecie granica między rzeczywistością a fikcją staje się coraz bardziej niejasna. Projekt koncentruje się na manipulacji pogodą i sztucznej inteligencji, badając wpływ człowieka na szybkie zmiany technologiczne i środowiskowe oraz poruszając etyczne kwestie ingerowania w naturę.
Wideo przedstawione jest w formie monologu pierwszoosobowego, osadzonego w niedalekiej przyszłości, który łączy narracje faktograficzne i fikcyjne na temat kontroli pogody, współczesnych badań naukowych oraz historii Wilhelma Reicha – naukowca i wizjonera, który w pierwszej połowie XX wieku uważał, że może kontrolować zjawiska atmosferyczne. Wątki naukowe przeplatają się z refleksjami na temat sztuki, wyobraźni i procesu twórczego. Wideo łączy autorskie nagrania z materiałem wygenerowanym przez sztuczną inteligencję, a głos narracji, również stworzony przez AI, wzmacnia temat wpływu technologii na naszą percepcję.
Cloudmakers skłania widzów do zastanowienia się, czy chmury wciąż można uznać za naturalne, oraz stawia kluczowe pytania dotyczące roli człowieka w kształtowaniu środowiska, wpływu technologii na nasze relacje z naturą i etycznych konsekwencji ingerencji w naturalne procesy.
Aleksandra Cieślewicz jest artystką konceptualną, tworzącą projekty oparte na badaniach artystycznych, w których łączy różnorodne media, takie jak fotografia, wideo, obiekty, tekst i dźwięk. Od 2022 roku tworzy pod fikcyjnymi nazwiskami (Asa Lee, Sara Lewi, Lena Seiz), aranżując swoje wystawy solowe jako grupowe, aby zacierać granicę między rzeczywistością a fikcją.
Asa Lee, fikcyjna artystka, koncentruje się na związkach między nauką a sztuką. Jej wcześniejsze projekty były prezentowane w Montrealu i Berlinie.