14/12/2024
seminarium
Sztuka spółdzielczości: historia i przyszłość
Matylda Dobrowolska, Alicja Rogalska, Alicja Wysocka
-
dr Aleksandra Bilewicz
- doktorka socjologii, adiunktka w Zakładzie Socjologii Wsi Instytutu Rozwoju Wsi i Rolnictwa PAN. Jej zainteresowania naukowe koncentrują się na kwestiach społecznych skutków dezagraryzacji, repezantyzacji, protestów rolniczych oraz historii społecznej ruchów spółdzielczych. Jest autorką dwutomowego opracowania „Społem 1906-1939. Idea, ludzie, organizacja” (Warszawa, 2017).
-
dr Anna Wiszniewska
- historyczka sztuki i dizajnu, kuratorka i wykładowczyni akademicka, adiunktka w Pracowni Dokumentacji Sztuk Wizualnych XX i XXI wieku Instytutu Sztuki Polskiej Akademii Nauk w Warszawie, wykładowczyni w Międzywydziałowej Samodzielnej Katedrze Kształcenia Teoretycznego ASP w Warszawie. Jej zainteresowania badawcze koncentrują się wokół artystów i projektantów związanych z Cepelią i Instytutem Wzornictwa Przemysłowego. Prowadzi badania podstawowe w zakresie historii polskiego dizajnu i sztuki przedmiotu, ze szczególnym uwzględnieniem zabawkarstwa, mody, biżuterii i ceramiki. Swoje zainteresowania naukowo-badawcze realizuje również jako kuratorka wystaw. Współpracuje z Muzeum Warszawy, Muzeum Mazowieckim w Płocku i Muzeum Narodowym w Krakowie.
-
Alicja Wójcik
- dyrektorka zespołu Ekopolis w CoopTech Hubie oraz członkini zarządu Spółdzielni Kultura. Absolwentka Artes Liberales w Rotterdamie oraz Studiów Miejskich w Brukseli. Swoją pracę dyplomową poświęciła urbanizacji oddolnej i demokratycznemu zarządzaniu dobrami wspólnymi w miastach na przykładzie Osiedla Jazdów w Warszawie. Pracowała dla Instytutu Spraw Obywatelskich, UN-Habitat i Community Land Trust Brussels. W CoopTech Hubie zajmuje się inkubacją nowych spółdzielni, takich jak Spółdzielnia Kultura, i tym samym – szerzeniem idei spółdzielczych. Koordynuje również projekty o tematyce miejskiej, środowiskowej oraz społecznej. Lubi drzewa i łąki, nie lubi idealnie przyciętych trawników.
-
Wiktoria Szczupacka
- absolwentka historii sztuki Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza oraz podyplomowych studiów z ekonomii społecznej na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu. Doktorantka Instytutu Sztuki PAN, gdzie pod kierunkiem prof. Joanny M. Sosnowskiej przygotowała rozprawę pod tytułem „Awangarda, kobiety i praca w Warszawie lat siedemdziesiątych XX wieku, na przykładzie Galerii Foksal, Związku Polskich Artystów Fotografików oraz Pracowni Działań, Dokumentacji i Upowszechniania”. Jej zainteresowania badawcze koncentrują się na przecięciu takich kwestii jak praca, płeć i instytucje sztuki. Teoretycznie i praktycznie zainteresowana spółdzielniami artystycznymi. Od ponad dziesięciu lat pracuje w związanych ze sztuką organizacjach trzeciego sektora. Współredaktorka, razem z Agnieszką Pinderą i Anną Ptak, książki „Inicjatywy i galerie artystów” (Toruń, 2014). Autorka badania i tekstu „Sztuka współpracy – o niehierarchicznym organizowaniu się artystów” na temat współczesnych spółdzielni artystycznych.
-
Alicja Rogalska
- artystka interdyscyplinarna, autorka sytuacji, prac wideo, instalacji i performansów opartych na badaniach, współpracy i partycypacji. Jej praktyka skupia się na polityczności życia codziennego oraz na narracjach o społecznych alternatywach w kontekście kryzysu klimatycznego, zwłaszcza w odniesieniu do kwestii pracy, ekonomii, klasy, migracji i płci. Absolwentka wiedzy o kulturze na Uniwersytecie Warszawskim i sztuk pięknych na Goldsmiths College, gdzie obecnie pracuje nad doktoratem o kolektywnych wyobrażeniach przyszłości. Rogalska była stypendystką programu DAAD Artists-in-Berlin (2020–2021) i rezydentką m.in. National Museum of Modern and Contemporary Art, Korea (Seoul, 2023), Wydziału Nauk Społecznych na Essex University (2019–2022), City of Women Festival (Ljubljana, 2019) i Stuart Hall Library (Londyn, 2019). Ostatnio prezentowała swoje prace w n.b.k. (Berlin, 2024), Biennale Matter of Art (Praga, 2024), Biennial Videobrasil (São Paulo, 2023–2024), New Contemporaries (Londyn i Blackpool, 2023–2024), Jogja Biennale (Yogyakarta, 2023), Urbane Künste Ruhr (Essen, 2023), Manifesta 14 (Prisztina, 2022) i Berlin Art Prize (2022, nagroda główna).
-
Maja Demska
- artystka, kuratorka, osoba pisząca, autorka tekstów poetyckich i diagramów. Interesują ją afektywne związki z danymi i systemami informacyjnymi. Bada obecność i rolę diagramów oraz innych form wizualizacji w sztuce i literaturze.
-
Alicja Wysocka
- artystka eksplorująca tematy alternatywnej ekonomii, form współistnienia i kreowania wizji przyszłości. Tworzy instalacje wideo, performanse oraz filmy partycypacyjne. Absolwentka Hochschule für Bildende Künste Städelschule we Frankfurcie nad Menem. Jest współorganizatorką Pierwszego Międzynarodowego Kongresu Spółdzielni Artystycznych (2021). Inicjatorka i kuratorka wystawy „Kapitał Kolektywny” w Muzeum Historii Spółdzielczości w Warszawie (2019). Brała udział w wystawach m.in w: Kunstverein Wiesen (2023), Biennale Architektury w Wenecji (2021), Kunstverein Wiesbaden (2021), Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie (2020), Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie (2017). Była rezydentką m.in. w: MMCA, Seul (2023), PARADISE AIR, Tokio (2023), Jan van Eyck Academie, Maastricht (2022-2023), Akademie Schloss Solitude, Stuttgart (2020), Jatiwangi art Factory, Indonezja (2019). Wybrane pokazy filmowe: Double Feature, Schirn Kunsthalle, Frankfurt nad Menem (2024), 143km Truck Screening, Ourweek Screening, Seul (2023), Film POLSKA Spezial KUNST IM KINO, Berlin (2023).
-
Tomek Pawłowski-Jarmołajew
- kurator, kucharka. Robi wystawy, organizuje eventy, publikuje rozmowy, gotuje i udziela ślubów. Kuratorx wystaw, m.in.: „Co robisz w łóżku?” (Gdańska Galeria Miejska, 2024), „Olbrzymki” (z Agnieszką Rayzacher, BWA Wrocław, 2024), „Morze sera” (z Piotrem Sikorą, TRAFO, 2024). Gotuje przede wszystkim dla programów edukacyjnych i rezydencyjnych, takich jak MeetFactory w Pradze, Dutch Art Institute, Q21 w Wiedniu czy FLOW.
-
Matylda Dobrowolska
- producentka, koordynatorka projektów, była ogrodniczka, współorganizatorka Pierwszego Międzynarodowego Kongresu Spółdzielni Artystycznych (2021).