10/12/2024
spektakl
KAGIRI
10/12/2024 o 19:00
Spektakl tańca butō w wykonaniu Atsushiego Takenouchiego
Spektakl tańca butō w wykonaniu Atsushiego Takenouchiego
- KAGIRI
- spektakl Atsushi Takenouchiego wyraża przekonanie artysty, że taniec jest nieodłącznie związany z życiem. Taniec według Takenouchiego jest doświadczeniem, w którym emocje tancerza i widzów łączą się, tworząc pełnię widowiska nie dającego się wyrazić słowami. Dźwięki tworzone na żywo przez muzyczkę Hiroko Komiya grającą m.in. na cytrze i instrumentach perkusyjnych, współtworzą niezwykłą aurę spektaklu. Tytułowe słowo KAGIRI w kontekście spektaklu Takenouchiego oznacza przestrzeń. Premiera spektaklu odbyła się w Teatrze X w Tokio w kwietniu 2024.
- Atsushi Takenouchi (ur. 1963)
- wybitny japoński tancerz butō. W 1980 roku dołączył do grupy Hoppo-Butoh-ha na Hokkaido. Jego ostatnie przedstawienie z tą grupą w 1984 roku Takazashiki było opracowane przez Tatsumiego Hijikatę - twórcę butō. W 1986 roku Takenouchi rozpoczął indywidualną twórczość - drogę Jinen Butō. Stworzył m.in. spektakle solowe Itteki oraz Ginkan łączące uniwersalny obraz natury z impresją chwili. W latach 1996-1999 ramach projektu JINEN odbył podróż po Japonii, wykonując w tym czasie 600 tanecznych improwizacji i kształcąc się u Kazuo Ohno - współtwórcy butō. Od 2002 roku przebywał głównie w Europie współpracując m.in. z tancerzami i aktorami z Francji, Polski i Stanów Zjednoczonych. Występował m.in. na festiwalu w Awinionie, na Paris Butō Festival i New York Butō Festival. W latach 2023-2024 prezentował spektakl Hana [Kwiaty], którego premiera miała miejsce w Instytucie Teatralnym w Warszawie w 2021 roku oraz spektakl Hibi [Dzień po dniu] w 2023 roku. Artysta prezentował swoje spektakle m.in. na festiwalu Rozdroże w Warszawie w 2002 roku i w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w Krakowie. Książka Atsushi Takenouchi Jinen Butō wydana przez Fundację Pompka przy wsparciu Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca ukazała się w 2021 roku.
-
- Hiroko Komiya
- muzyczka tworząca na żywo muzykę do spektakli Takenouchiego, z którym współpracuje od 1999 roku. Kreuje dźwięki z użyciem zarówno perkusji i dzwonków, jak i kamieni, bambusa, muszli, piachu i wody. Od 1996 roku uczyła się gry na instrumentach perkusyjnych używanych w tradycyjnej muzyce hinduskiej u Masahiro Besso, wirtuoza gry na tabli. Komponuje muzykę dla tancerzy i aktorów w Japonii, Francji i Stanach Zjednoczonych. Używa też głosu w jego naturalnej formie. Od 2002 roku pracowała nad głosem z pieśniarzem, poetą i perkusistą Jeanem C. Dussinem (m.in. wykonując pieśni afrykańskie, celtyckie i inuickie).
Dziś w U–jazdowskim