Spotkanie z Dushko Petrovichem, dyrektorem New Arts Journalism w Wyższej Szkole Instytutu Sztuki w Chicago
w ramach cyklu Curating Institution
-
Dushko Petrovich
-
urodzony w Quito w Ekwadorze; artysta, pisarz, redaktor i nauczyciel; mieszka, pracuje i tworzy w Chicago. Uzyskał tytuł licencjata na Uniwersytecie Yale i magistra sztuki na uniwersytecie w Bostonie, a następnie jako stypendysta programu STARR był artystą rezydentem w Królewskiej Akademii Sztuk Pięknych w Londynie. Wystawiał swoje prace między innymi w Muzeum deCordova w Bostonie, galeriach Rachel Uffner, Interference Archive i P! w Nowym Jorku, w Suburban i Gallery 400 w Chicago, w salach wystawowych pałacu Charlottenborg w Kopenhadze i w Zachęcie Narodowej Galerii Sztuki w Warszawie.
- Jego teksty ukazywały się w takich czasopismach jak „Bookforum”, „Slate”, „ArtNews” i „Globe”. Jest również współzałożycielem wydawnictwa Paper Monument, w którym jako redaktor wydał szereg publikacji zbiorowych, między innymi I Like Your Work: Art and Etiquetten, Draw It with Your Eyes Closed: The Art of the Art Assignment i Social Medium: Artists Writing 2000-2015. W latach 2013-2015 przewodniczył radzie nadzorczej fundacji n + 1. W 2015 założył czasopismo „Adjunct Commuter Weekly”, które miało premierę w Instytucie Sztuki Nowoczesnej w Bostonie; pisano o nim, między innymi, w „New Yorkerze”, „Wall Street Journal”, „Slate” i „NPR”. Aktualnie pracuje nad czasopismem „The Daily Gentrifier”. Wykładał na Uniwersytecie Bostońskim, w Akademii Sztuk Pięknych w Providence, na Uniwersytecie Nowojorskim i Uniwersytecie Yale. Obecnie kieruje programem New Arts Journalism w Wyższej Szkole Instytutu Sztuki w Chicago.
-
- Dr Magdalena Ziółkowska
- historyczka sztuki, kuratorka, absolwentka Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Warszawskiego, Szkoły Nauk Społecznych w Warszawie i Curatorial Traning Programme w de appel arts centre w Amsterdamie (2006/2007). W 2013 obroniła doktorat poświęcony koncepcji Muzeum Sztuki Aktualnej we Wrocławiu i polskiemu muzealnictwu lat 60.
- W latach 2006–2010 gościnna kuratorka w Van Abbemuseum w Eindhoven, gdzie zrealizowała projekty takie jak Notes From the Future of Art. Selected Writings of Jerzy Ludwiński (2007) i Andrzej Wróblewski. To the Margin and Back (2010). Z Muzeum Sztuki w Łodzi związana w latach 2008–2014; autorka projektów m.in. Art Always Has Its Consequences (2008–2010), Tytuł roboczy: archiwum (2008–2009), Sanja Iveković. Trening czyni mistrza (2009), Oczy szukają głowy do zamieszkania (współkuratorka, 2011), Hüseyin Bahri Alptekin. Zajścia, zdarzenia, okoliczności, przypadki, sytuacje (współkuratorka, 2013–2014). Redaktorka antologii Teoria sztuki Zbigniewa Dłubaka (Warszawa 2013) i współkuratorka wystawy Only to melt, trustingly, without reproach (Škuc galerija, Lublana 2013–2014).
- W latach 2015–2018 dyrektorka Galerii Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki w Krakowie.
- Od 2012 roku wiceprezeska Fundacji Andrzeja Wróblewskiego; współkuratorka wystawy Andrzej Wróblewski. Patrzeć wciąż naprzód (Muzeum Narodowe, Kraków, 2012–2013) i współautorka monografii Unikanie stanów pośrednich. Andrzej Wróblewski (1927–1957), (Warszawa 2014).