Spotkanie z Antonią Alampi, dyrektorką artystyczną SAVVY Contemporary w Berlinie
w ramach cyklu Curating Institution
W ramach cyklu Curating Institution Antonia Alampi opowie o swojej pracy dla kilku wizjonerskich, ale stale zagrożonych organizacji i platform, takich jak SAVVY Contemporary w Berlinie czy Future Climates i Beirut w Kairze. Podzieli się refleksjami na temat troski, przetrwania i zrównoważonego rozwoju, podpowie, jak radzić sobie z drapieżną polityką artystyczno-kulturalną, tylko pozornie prowadzoną w dobrej wierze, jak walczyć z kuratorską alienacją i jak pogodzić zaangażowanie emocjonalne z niepewną sytuacją ekonomiczną, by uniknąć zaszufladkowania.
W tym celu przyjrzy się takim wystawom i projektom jak Geographies of Imagination (SAVVY Contemporary, Berlin, 2018), The School of Redistribution (State of Concept, Ateny, 2017) i The Imaginary School Program (Beirut, Kair, 2014), które zorganizowała jako kuratorka przy współpracy wielu utalentowanych i pełnych pasji kolegów i koleżanek.
Rozmowę z Antonią Alampi poprowadzi Joanna Warsza.
-
Antonia Alampi
- pisze, wygłasza wykłady, organizuje wystawy i inne imprezy kulturalne. Urodziła się na południu Włoch, a obecnie mieszka w Berlinie, gdzie współkieruje laboratorium SAVVY Contemporary, przestrzenią dekolonizacyjnych działań i estetyk, gdzie praktykuje się nieposłuszeństwo w imię oderwania się od kolonialnych centrów (Walter Mignolo). W 2016 roku we współpracy z Lianą Fokianaki zainicjowała projekt badawczy Future Climates, którego pierwsza odsłona miała miejsce w Atenach w 2017 roku. Skupia się on na tym, jak warunki ekonomiczne kształtują i determinują inicjatywy na niewielką skalę w kontekście nikłej infrastruktury publicznej dla działalności artystycznej i kulturowej. Od 2017 roku jest też kuratorką w Extra City Kunsthal w Antwerpii, gdzie prowadzi trzyletni program, którego celem jest opracowanie koncepcji obywatelstwa europejskiego. Od 2012 do 2015 roku w Kairze była kuratorką inicjatywy artystycznej Beirut, która zajmowała się analizą życia w kraju w momencie przemiany politycznej. Tam opracowała i zrealizowała projekt edukacyjny The Imaginary School Program (2014/2015), w ramach którego zajmowała się formami organizacji i budowania instytucji miejskich. W latach 2009-2011 jako jedna ze współzałożycielek kierowała inicjatywą Opera Rebis, a wcześniej pracowała dla Studio Stefania Miscetti (Rzym), Manifesta7 (południowy Tyrol) i Galleria Civica di Arte Contemporanea w Trydencie.
- Ostatnio jako kuratorka lub współkuratorka zorganizowała – między innymi – wystawę grupową Geographies of Imagination (z Bonaventurą Ndikungiem, SAVVY Contemporary, 2018), indywidualne wystawy Ibrahima Mahamy (Extra City, 2018) i Jasminy Metwaly (SAVVY, 2018), wystawę grupową powiązaną z programem imprez pod tytułem WE HAVE DELIVERED OURSELVES FROM THE TONAL – Of, with, towards, on Julius Eastman (wspólnie z Bonaventurą Ndikungiem, SAVVY, 2018), pierwszą retrospektywną wystawę Jérôme’a Bela (Museo Pecci, Prato, 2017), performatywny, dyskursywny i edukacyjny program The School of Redistribution (z iLianą Fokianaki, State of Concept, Ateny, 2017), grupową wystawę Extra Citizen (z Lianą Fokianaki, Extra City, 2017) oraz El Usman Faroqhi Here and a Yander: On Finding Poise in Disorientation (SAVVY, 2017). Jej teksty i przeprowadzone przez nią wywiady ukazały się w wielu periodykach, między innymi w „Mousse”, „Arte e Critica”, „Flash Art International” i „Ibraaz”. Redagowała również tomy zbiorowe i monograficzne numery poświęcone takim artystom jak Jérôme Bel, Adelita Husni-Bey, Ibrahim Mahama, Doris Maninger.
-
Joanna Warsza
- kuratorka sztuk performatywnych, sztuk wizualnych, architektury, działań w przestrzeni publicznej. Dyrektor artystyczna festiwalu Public Art Munich 2018. Współkuratorka, na zaproszenie Artura Żmijewskiego, 7 Berlin Biennale. Kuratorka pawilonu Gruzji na 55 Biennale w Wenecji, Biennale w Göteborgu, Programu Publicznego na Manifesta 10 w St. Petersburgu. Założycielka Fundacji Laury Palmer (2007-2011). Wraz z Krzysztofem Wodiczko prowadziła seminarium Konflikt. Trauma. Sztuka na SWPS w Warszawie, od 2014 prowadzi studia kuratorskie CuratorLab na Uniwersytecie Konstfack w Sztokholmie. Mgr Wiedzy o teatrze i studiów podyplomowych z performansu i teorii kultury na uniwersytecie Paris 8. Redaktorka książek m.in. Stadion X-Miejsce, którego nie było (2009) oraz Forget Fear (2012), I Can’t Work Like This. On Recent Boycotts in Contemporary Art, (2017) oraz A City Curating Reader. Public Art. Munich (2018). Obecnie przygotowuje z Jankiem Simonem jego retrospektywę dla Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski. Mieszka w Berlinie.