28/11/202405/01/2025
wystawa w Project Roomie

Ewa Czwartos

Vitruvian Women
  • Tytuł wystawy malarstwa Ewy Czwartos Vitruvian Women odsyła do znamiennego dla wszystkich dzieł artystki zabiegu, którym jest czytanie na nowo utrwalonych w kulturze scen i motywów. Określenie witruwiański nasuwa na ogół jednoznaczne skojarzenia nie tyle z samą pracą starożytnego architekta, ile z dziełem Leonarda da Vinci, przedstawiającym ciało mężczyzny, wpisane w koło i kwadrat.witruwiańskie kobiety?
  • Przewrotny tytuł ekspozycji odsłania temat płócien Czwartos. Jej obrazy przenikają sfery diametralnie odmiennych doświadczeń. W centrum artystycznej wizji malarki zawsze znajdują się kobiety, pokazywane albo w sytuacji granicznej, albo zgoła odmiennej niemalże idyllicznej.
  • Czwartos podejmuje tematy, które organizowały wyobraźnię wielkich mistrzów renesansu i baroku. Inspiruje się też dziełami polskich artystek XIX wieku oraz anonimowymi postaciami utrwalonymi na starych fotografiach. Kolejne realizacje przynoszą zerwanie z utrwaloną w kulturze ikonografią bądź inspirują twórczy dialog, w którym tradycja jest punktem wyjścia do poszukiwań o sobie samej i bohaterkach przeszłości bądź prowokuje do zabawy z widzem (Four Graces for Rafael).
  • Na obrazach pojawiają się postacie mitologiczne (Afrodyta, Atena, Hera) i bohaterki legend (Lukrecja), lecz malarka koncentruje uwagę na mniej eksploatowanych w kulturze momentach z ich życia. Lukrecja, której historię znamy z przekazu Liwiusza, na obrazie Non omnis moriar przedstawiona jest w momencie wyboru miejsca samobójczego ciosu, a nie tuż po ugodzeniu. Zmultiplikowana sylwetka bohaterki odzwierciedla wielość doświadczanych przez nią emocji, a dramatyzm jej losu wzmacnia rozdźwięk między roślinną ornamentyką płótna a powagą przedstawianej sytuacji. Ciało bohaterki jest nagie, ale nie gołe. Bohaterka zrywa misterne pajęczyny przypominające ozdobne koronki, podobnie jak artystka zrywa z narracjami pokrytymi kurzem.
  • Multiplikacja, zabieg znamienny dla twórczości Czwartos, obejmuje nie tylko wizerunki kobiet, ale także motywy kwiatowe i temporalne. Uderzają one swoją obfitością, lecz nie pełnią jedynie funkcji zdobniczego ornamentu odsyłają do symboliki utrwalonej między innymi za pośrednictwem tak zwanej mowy kwiatów.
  •  
  • II
  • W 1896 roku malarka i aktywistka Maria Dulębianka podjęła próbę stworzenia oddziału kobiecego na krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych. Po niepowodzeniu tego przedsięwzięcia osiadła we Lwowie, gdzie otworzyła własną pracownię portretową. Po kilku latach rozdarta między działalnością artystyczną a pracą społeczną zaniechała malarstwa. Jeden z krytyków komentujących pośmiertną wystawę jej dzieł, zwrócił uwagę, że (...) była naturą zwartą w sobie, w związku z czym nie umiała działać na dwóch polach jednocześnie. Mimo odsunięcia sztuki na bok, Dulębianka wciąż miała na uwadze sytuację kobiet-artystek. Jeszcze w 1909 roku walczyła o to, by mogły one należeć do zarządu Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych, zwracając uwagę, że uniemożliwia im to wykluczający obyczaj.
  • Ewa Czwartos jest świadoma tego, co zawdzięcza aktywistkom przełomu XIX i XX wieku. Na wystawie Vitruvian Women absolwentka krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych kontynuuje problematykę poruszaną we wcześniejszych dziełach. Jej sztuka nie przynosi łatwych odpowiedzi. Misternie malowane opowieści o losie kobiet i ich działaniach emancypacyjnych tworzą wielopoziomową narrację, w którą widz musi się zanurzyć.
  •  
  • Kuratorka
    • Aleksandra Sikorska
    •  
Wystawa finansowana ze środków
Partnerzy medialni
  • Wernisaż wystawy
    • 28/11/2024 o 19:00
    •  
  • Wystawa czynna do 
    • 05/01/2025
    •  
  • W czwartki wstęp wolny

 

wtorek 11:0019:00
środa 11:0019:00
czwartek 11:0020:00
piątek 11:0019:00
sobota 11:0019:00
niedziela 11:0019:00