04/07-11/08/2019
wystawa

Jan Moszumański-Kotwica

Obcowanie. Studium ciśnień

Obcowanie. Studium ciśnień to zrealizowana specjalnie dla przestrzeni Project Roomu w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski wystawa multimedialnego artysty Jana Moszumańskiego-Kotwicy. Inspiracją dla niej były noise’owe koncerty-performanse, które artysta organizuje pod pseudonimem Death Wind. Jego alias (w wolnym tłumaczeniu: śmiertelny wicher) wskazuje na jeden z powracających w twórczości Moszumańskiego-Kotwicy motywów – ruch powietrza.

Podobnie jak na koncertach Death Wind, na wystawie Obcowanie. Studium ciśnień widzowie mogą doznać ruchu powietrza na własnej skórze. Od koncertów odróżnia ją jednak wykorzystanie języka. Wiatr jest tu nie tylko instrumentem, ale też solowym głosem. W filmie w centralnym punkcie wystawy – na ekranie napiętym niczym żagiel – wicher przestrzega przed eksploatowaniem ziemi, ludzie zmagają się z niszczycielskim żywiołem, a ich próby przejęcia kontroli nad naturą spełzają na niczym. W charakterze didaskaliów w Project Roomie znajdują się również nagrania z Tanzanii i Ugandy, gdzie Moszumański-Kotwica pracował nad dokumentem o scenie muzycznej Kampali. Wystawę można oglądać od 4 lipca do 11 sierpnia 2019.

Podczas wernisażu 4 lipca 2019 w Pracowni, w północno-zachodniej baszcie Zamku Ujazdowskiego, wystąpią artyści dźwiękowi: Hugo Esquinca, Freya (Elvin Brandhi) i Jan Moszumański-Kotwica jako Death Wind.

Obcowanie. Studium ciśnień jest trzecią tegoroczną odsłoną Project Roomu. W ramach tego cyklu w U–jazdowskim prezentowana jest twórczość polskich artystów młodego pokolenia. Wszystkie wystawy są przygotowywane specjalnie dla tej przestrzeni i mają charakter premierowy. W 2019 cykl otworzyła wystawa Marty Krześlak Bal u plastyków. Po filmowym projekcie Domu Mody Limanka Ostatni pociąg do Warszawy, swoją indywidualną wystawę przygotował Jan Moszumański-Kotwica. W tym roku zobaczymy jeszcze premierowe projekty Wiktorii Walendzik, Horacego Muszyńskiego oraz Róży Dudy i Michała Soi. Spośród wszystkich tegorocznych projektów międzynarodowe jury wybierze dwie najlepsze wystawy i nagrodzi je I Nagrodą w wysokości 20 000 zł i II Nagrodą 10 000 zł. Laureatki i laureatów poznamy w styczniu 2020 roku.

Jan Moszumański-Kotwica (ur. 1990) posługuje się filmem, rzeźbą i dźwiękiem. Studiował sztuki piękne na akademiach w Krakowie, Oslo i Malmö. Interesuje się emocjonalnym i estetycznym krajobrazem współczesnych systemów ideologicznych (m. in. rolą wzniosłości w warunkowaniu społecznych potrzeb i jej ujęciem w pomnikach czy utowarowieniem doświadczenia strachu w dziewiętnastowiecznej literaturze grozy, czyli pokrewieństwem między mgłą a smogiem). W multisensorycznym „Sturm-und-Drunk new-romantic-black-noise-show” Death Wind rzuca wyzwanie romantycznemu ujęciu relacji między człowiekiem a naturą. Obecnie pracuje nad filmem Nyege Nyege Tapes Tapes, który dokumentuje ugandyjski festiwal muzyki elektronicznej Nyege Nyege w 50. rocznicę festiwalu w Woodstock. Okazjonalnie przyjmuje alias Jan Moss. Wybrane wystawy indywidualne: Elementarz dla mieszkańców miast, Kraków (2017), Noplace, Oslo (2017), Hotel Pro Forma, Kopenhaga (2016) i grupowe: Ghetto Biennale, Port-au-Prince (2018), Kunstverein am Rosa Luxemburg Platz, Berlin (2016), Muzeum Sztuki Nowoczesnej, Warszawa (2016), Futura, Praga (2015), Galeria Narodowa, Ułan Bator (2014).

  • Otwarcie wystawy w Project Roomie
    • 04/07/2019 (czwartek) 19:00–22:00, wstęp wolny
  • Koncerty w Pracowni

    • 04/07/2019 (czwartek), wstęp wolny

    • 20:30–20:45 Hugo Esquinca, live act

    • 20:45–21:15 Death Wind, live act
    • 21:15–22:00 Elvin Brandhi, live act
    • 22:00–23:30 DJ Pö, dj set
    • 23:30–1:00 Hugo Esquinca b2b Jan Moss dj set
wtorek 11:00—19:00
środa 11:00—19:00
czwartek 11:00—20:00
piątek 11:00—19:00
sobota 11:00—19:00
niedziela 11:00—19:00