04/0711/08/2019
wystawa

Jan Moszumański-Kotwica

Obcowanie. Studium ciśnień

Inspirację dla wystawy Obcowanie. Studium ciśnień stanowiły noiseowe koncerty-performanse, które Jan Moszumański-Kotwica organizuje pod pseudonimem Death Wind, wraz z partnerami dobieranymi w zależności od lokalizacji i kulturowego czy instytucjonalnego kontekstu. Jednym z powracających motywów w noiseowej twórczości autora jak wskazuje już jego alias (w wolnym tłumaczeniu: śmiertelny wicher) jest wiatr. Niejednokrotnie w projektach Death Wind to właśnie ruch powietrza stawał się medium czy instrumentem. W zamyśle twórcy takie koncerty miały stanowić dla publiczności okazję do bezpośredniego spotkania z czynnikiem nieludzkim, a tym samym do oswajania się z radykalną obcością.

Chociaż warszawska wystawa czerpie z noiseowych projektów Moszumańskiego-Kotwicy, jej scenariusz nawiązuje raczej do opery wiatr stanowi tu już nie tylko instrument, ale również solowy głos. Na jednej z projekcji obecnych na wystawie widoczna jest treść libretta, w którym wicher zwraca się do ludzi w oskarżycielskim tonie i apeluje, by nie urządzali świata, traktując go jako strefę poddaństwa i środek do celu. Spersonifikowany wiatr nawołuje, by spojrzeć na nowoczesność z geologicznej, planetarnej perspektywy, osadzonej w porządku dłuższego trwania niż cywilizacja; ostrzega też, że unowocześnianie świata może obrócić się przeciwko człowiekowi. Film wyświetlany w centralnym punkcie wystawy na ekranie napiętym niczym żagiel nawiązuje do tego ostrzeżenia. W ukazanych tam scenach ludzie zmagają się z niszczycielskim żywiołem, a ich próby przejęcia kontroli nad naturą spełzają na niczym.

W trakcie przygotowań do wystawy Moszumański-Kotwica skorzystał ze sposobności, by rozwinąć krytyczną refleksję nad dwoma aspektami swojej praktyki. Pierwszym jest namysł nad kondycją globalnego środowiska, a także przemocą stojącą u podstaw nowoczesności. Drugim przypisywanie katarktycznego potencjału cielesnym, afektywnym doznaniom. Podobnie jak na koncertach Death Wind, na wystawie Obcowanie. Studium ciśnień widzowie mogą doznać ruchu powietrza na własnej skórze. Od koncertów odróżnia ją jednak wykorzystanie języka spotkanie z obcym odbywa się tutaj nie tylko za pośrednictwem przedrozumowych doznań, ale również za pośrednictwem quasi-operowej arii. W charakterze didaskaliów w Project Roomie znajdują się nagrania z Tanzanii i Ugandy, gdzie Moszumański-Kotwica pracował nad dokumentem o scenie muzycznej Kampali. Próba uchwycenia tamtejszych wydarzeń w sposób atrakcyjny dla europejskiego odbiorcy skłoniła artystę do namysłu nad politycznością afektu doświadczenie, które może wydawać się bezpośrednie i transgresywne uczestnikowi noiseowego obrzędu czy festiwalu muzyki we wschodniej Afryce, coraz trudniej wpisać bowiem w kontekst, który pozostaje wolny od nowoczesnego obiegu informacji i kapitału.

 

  • Tekst
    • Arkadiusz Półtorak
  • Otwarcie wystawy w Project Roomie
    • 04/07/2019 (czwartek) 19:0022:00, wstęp wolny
  • Koncerty w Pracowni

    • 04/07/2019 (czwartek), wstęp wolny

    • 20:3020:45 Hugo Esquinca, live act

    • 20:4521:15 Death Wind, live act
    • 21:1522:00 Elvin Brandhi, live act
    • 22:0023:30 DJ Pö, dj set
    • 23:301:00 Hugo Esquinca b2b Jan Moss dj set
wtorek 11:00—18:00
środa 11:00—18:00
czwartek 12:00—20:00
piątek 12:00—20:00
sobota 10:00—19:00
niedziela 11:00—18:00
{Project Room} a