24/0613/07/2014
wystawa

Karolina Hałatek

Scanner Room

Karolina Hałatek przekształca {Bank Pekao Project Room} w Scanner Room  instalację zaprojektowaną specjalnie do przestrzeni galerii i w całości ją pochłaniającą, tworzącą environment skonstruowane i wypełnione światłem. Forma jest minimalistyczna, jej najistotniejszym elementem jest stały monochromatyczny przepływ światła, który materializuje się i następnie rozprasza. Przestrzeń przeznaczona jest do przebywania w jej wnętrzu, a to, co widzialne jest w tym wypadku dopiero początkiem indywidualnego doświadczenia, które zabarwić się może zarówno różnymi emocjami, jak i stanami świadomości.

Skanowanie służy zwykle odwzorowaniu obrazu, bądź odczytaniu zapisanych i zakodowanych treści. Prześwietlenie można traktować więc jako rodzaj potencjalnej introspekcji, stanu skupienia, spotkania i wymiany z samym sobą. Jego intensywność rozwija się w czasie i może być bliska medytacji, ale także mieć postać chwilowego błysku, krótkotrwałego odczucia czy obrazu. Artystka zwykle stara się redukować wyjściową ideę pracy, szukając dla niej optymalnej formy, opartej na klarowności, uproszczeniu i koncentracji. Podobnie jak we wcześniejszych pracach: Cave, Iridescent i Enter me projektuje przestrzeń doświadczenia skonstruowaną na przecięciu działania wizualnego, architektonicznego i rzeźbiarskiego.

Jej praktyka wpisuje się w tradycję sztuki wykorzystującej światło jako materiał, by przywołać choćby najbardziej oczywiste przykłady Dana Flavina czy Olafura Eliassona, w pracowni którego na berlinskiej UdK uczestniczyła w warsztatach, a także w przypadku najnowszej pracy, niektórych realizacji Alfredo Jaara (szczególnie Lament of the Images). W ramach pracy dyplomowej zaprojektowała salę koncertową zbudowaną za pomocą światła i mogącą płynnie zmieniać formę, a tym samym oddziaływać na percepcję widzów i słuchaczy. Jej zainteresowanie światłem, czasem i przestrzenią nie ma jednak charakteru formalistycznego, a sytuuje się blisko różnych metod i praktyk duchowych, służących z jednej strony samopoznaniu, oczyszczeniu czy wedle samej artystki odprogramowaniu, z drugiej badaniu świata naturalnego i świata nauki oraz wyjściu poza siebie i innych, ku doświadczeniu transcendentalnemu.

 

  • Tekst
    • Kaja Pawełek
Partner
Patroni medialni Bank Pekao Project Room
Patroni medialni Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski