20/10-27/11/2022
wystawa w Project Roomie

Konrad Dobrucki

Warstwy

Borodzianka, Winnica, Kijów, Odessa, Lwów i Iwano-Frankiwsk – między marcem a lipcem 2022 roku Konrad Dobrucki odwiedza kolejne ostrzeliwane miasta ogarniętej wojną Ukrainy. Dokumentuje tam pomniki osłonięte workami z piaskiem, folią, tekstyliami, sklejką lub blachą. Na niektórych umieszczone zostały rysunki lub opisy pozwalające wyobrazić sobie, jak wyglądają. Jednak większość stoi bezimienna.

W  jaki sposób zasłonięte pomniki oddziałują na przyzwyczajonych do ich dotychczasowego widoku mieszkańców? Jak determinują tożsamość miasta? Jak my czulibyśmy się, gdyby w naszym mieście zakryto pomniki polskich królów, Mickiewicza, Kopernika, czy Piłsudskiego? ­

Dobrucki swoimi czarno-białymi, oszczędnymi fotografiami analogowymi tworzy typologię abstrakcyjnych form. Ich umiejscowienie, kształt, wielkość czy wystający czasem drobny fragment nie ujawniają, co zostało ukryte ani w jakim celu je ustawiono. Moglibyśmy uznać, że są efektem prac konserwatorskich, gestem artystycznym lub eksperymentem społecznym. Jednak tak nie jest. O ich specjalnym znaczeniu decyduje kontekst trwającej wojny. W jej świetle stają się wyrazem determinacji i sprzeciwu wobec trwającego najazdu barbarzyńców bombardujących osiedla, szpitale, szkoły, teatry i centralne place miast. Są znakami oporu wobec reżimu podejmującego kolejną próbę rekolonizacji.

Pomniki można postrzegać jako emanację pola symbolicznego narodu. Stosunek ludzi do nich, miejsce i stan, w jakim się znajdują, obalanie i stawianie nowych – wszystko to świadczy o zmianie w tym polu. Ochrona pomników przez mieszkańców ukraińskich miast stanowi więc wyraz świadomości własnego imaginarium, przywiązania do niego, i jest zarazem gestem sprzeciwu wobec prób jego unicestwienia. To również element wojny, której polem bitwy tym razem zostaje sfera symboliczna. Wyraża sprzeciw i opór, ale przypomina też, że ceną przegranej militarnej będzie utrata podmiotowości, własnej kultury i jej symboli. Tę wojnę Ukraina już wygrała.

 

  • Kurator wystawy
    • Jan Brykczyński

Wystawa sfinansowana ze środków
Partnerzy medialni
Wino na wernisaż dostarczyło
  • Otwarcie wystawy
    • 20/10/2022 (czwartek)
      • 19:00—22:00
      • wstęp wolny
    •  
  • Wystawa trwa do 
    • 27/11 /2022
      • W czwartki wstęp wolny
wtorek 11:00—19:00
środa 11:00—19:00
czwartek 11:00—20:00
piątek 11:00—19:00
sobota 11:00—19:00
niedziela 11:00—19:00
Konrad Dobrucki