SQUIRUJ MOVIE NIGHT | NIEWERBALNY DKF
- Zapraszamy na eksperymentalny pokaz filmów krótkometrażowych w reżyserii osób z grupy Squir. Każdą projekcję będzie poprzedzało somatyczne preludium – wprowadzająca praktyka ucieleśnienia eksplorowanego wątku choreograficznego każdego z filmów. Zapraszamy do doświadczenia wielozmysłowego, receptywnego odprężenia i żywych reakcji. Zachęcamy do zanurzenia się w wizualnych fantazjach o wytwarzaniu różnorodnych, cielesnych światów, pełnych nieoczywistych połączeń i nowych strategii współistnienia.
- Podczas wieczoru zaplanowane są przerwy, woda i przekąski. Po ostatniej projekcji zapraszamy na nie/werbalny DKF!
- Program
- Bartosz Jakubowski
- Polsko żegnaj! (5’)
- Seria prac, które na różny sposób odwołują się do folkloru, nostalgii za utraconą, ludową kulturą i jej egzotyzacji. Lulla La Polaca – najstarsza polska drag queen oraz Kim Lee – migrantka z Wietnamu i jedna z najbardziej znaczących postaci polskiej sceny drag, pełnią tu rolę prorokiń. Szczególne miejsce jakie zajmują w kulturze – życie poza heteronormą, pozwala im widzieć więcej i przewidywać przyszłość. Przewidują, że migranci znad Wisły w swoich haftowanych gorsetach, wiankach i kwiecistych spódnicach, w nowym świecie będa tymi innymi, dziwakami, queerami.
- Polsko żegnaj! (5’)
- Bartosz Jakubowski
-
-
Alek (Aleksandra) Sarna
-
DEAR STRANGER (2018, 2’00”)
-
Fälla Snara - DOM DEPOT 2.0 (2020, 3’00”)
-
N3FT13S (2021, 4’56”)
- Seria animacji wywodzących się z osobistych doświadczeń autorki powstałych w okresie związanym z unieruchamiającym niewidzialnym przewlekłym bólem, gdzie medium 3D stało się główną formą nieograniczonej ekspresji. Prace łączą tematy budowania tożsamości, relacje z nie-ludzkim czy adaptacji. Razem tworzyć będą rodzaj współczesnej mitologii, traktującej w metaforyczny sposób problematykę technologicznego rozwoju i jego wpływu na ciało, sztukę i relacje.
-
-
-
-
Paulina Woźniczka
-
Purification Process (2021, 3’56’’)
- I have faith in saliva (2024, 5’00’’)
- W pracach wideo artystka konstruuje tymczasowe światy, w których cielesność staje się narzędziem spekulacji, oporu i transformacji. Język jest mięśniem, wyobraźnia jest mięśniem, a opowiadanie historii może być procesem choreograficznym. W Purification process ciało przechodzi przez rytuał oczyszczania z cyfrowego odrealnienia, podczas gdy I have faith in Saliva to queerowy manifest o strategiach redefinicji naszej relacji z Ziemią. Pamiętaj, umyj oczy przed patrzeniem.
-
-
-
Jagna Nawrocka
-
longing to be long (2024, 21’37”)
- Longing to be long to opowieść o pragnieniu wydłużania siebie poprzez inne ciała. Sam tytuł nawiązuje do praktyk queerowego pokrewieństwa. Słowo "belonging" (w j. ang. przynależność) rozłupane na: "be" (być) i "long" (długim) staje się partyturą dla doświadczenia nieskończoności stawania się. Kamera, przedłużająca oczy, obserwuje świat, który pożera się i wypluwa. Istoty w podróży porusza tęsknota za ciało-wielością.
-
-
-
Magdalena Siemaszko & Aleksander Janas
-
Namol: Muddy Reconnection (2024, 29’)
-
Film stworzony w ramach rezydencji Flowing Streams na wybrzeżu Morza Czarnego w Rumunii, w kurorcie Eforie Sud. Intymna choreografia zestrajania się z jego krajo- i wodo-brazem – niezwykłym jeziorem Techirghiol i morzem, którego wybrzeże zostało stworzone na nowo w ramach wielkiego projektu geoinżynierii. Wykorzystując magiczną moc i symbolikę sapropelicznego błota (namol), proponujemy performatywny, ucieleśniony rytuał żałoby, uzdrawiania i ponownego połączenia z ciałem, morzem i naturą.
-
-
-