rezydencja: 2003

Chiharu Shiota (Japonia)

Chiharu Shiota

zaliczana jest do najbardziej interesujących japońskich twórczyń młodego pokolenia. W ciągu ostatnich kilku lat jej prace prezentowane były w uznanych muzeach i galeriach sztuki współczesnej na świecie. Niebawem jej projekt będzie prezentowany w galerii PS1 w Nowym Yorku. Obecnie Chiharu Shiota studiuje pod opieką jednej z najlepszych artystek współczesnych, Mariny Abramovic, która pomogła jej stworzyć indywidualny i dobrze już rozpoznawalny język. Dzięki obecności artystki w dwóch kulturach  niemieckiej i japońskiej  twórczość jej stanowi kolejny przykład próby połączenia w dziele artystycznym elementów tradycyjnej sztuki japońskiej z europejską.

W grudniu 2003 roku Chiharu Shiota zaprezentowała w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski projekt zatytułowany All A Lone, który składał się z wystawy oraz spektaklu tańca. Jedną z dwóch prac pokazanych w budynku Laboratorium obok Zamku Ujazdowskiego była instalacja z trzystu par butów przymocowanych do podłoża i powiązanych ze sobą siecią z czerwonej włóczki, która stanowi charakterystyczny element jej wypowiedzi artystycznej. Druga instalacja była punktem wyjścia dla teatralnej wypowiedzi artystki. We współpracy z japońską tancerką i performerką, Yuko Kaseki oraz Markiem Atesem, autorem oprawy świetlnej, powstał projekt zawierający elementy sztuki performatywnej. Shiota zbudowała pięć par drzwi, a choreografia i taniec Yuko Kaseki stworzyły dla każdej z nich osobną opowieść. Wiązały się one z wnętrzem i zewnętrzem, byciem w środku i poza, relacjami między mężczyzną i kobietą. Yuko tańczyła samotnie, ale w czasie występu wcielała się w kolejne postacie, tańcząc starca, starą kobietę, dziecko, nawet kota i psa.

W projekcie All A Lone Chiharu Shiota stawiała pytania dotyczące koncepcji ciała i przestrzeni. To właśnie ludzkie ciało, tożsamość i spójność z nim, fizyczny i psychiczny wymiar ciała, dwoistość definiowana pierwiastkami  materialnym i niematerialnym  jest najczęściej podejmowanym przez japońską artystkę problemem. Ciało pojmowane jest jako przestrzeń pełna barier i ograniczeń, krucha i delikatna całość, łatwo ulegająca zniszczeniu. Z drugiej zaś strony jest ono synonimem siły, witalności i poczucia bezpieczeństwa.

 

  • Kuratorka
    • Ika Sienkiewicz-Nowacka