Mark Aerial Waller (Wielka Brytania)
Mark Aerial Waller
Podczas pobytu w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski pracował nad obrazem wideo i był organizatorem wydarzeń okołofilmowych w warszawskich klubach Chłodna 25 i Plan Be.
Artysta jest założycielem i współtwórcą Wayward Canon, swoistego forum krytycznej reinterpretacji kina. Akcje Wayward Canon polegają głównie na aranżowaniu wielogodzinnych, otwartych dla publiczności spotkań z projekcją filmu. Sam obraz filmowy poddawany jest różnym interwencjom rozbijającym płynność jego odbioru. Tym, co w szczególny sposób narusza ramy kanonu i oczywistość rozumienia, może być atmosfera miejsca re-prezentacji, wykorzystanie kina jako tylko jednego z elementów imprezy, nieciągłość projekcji, przemieszanie fragmentów różnych przekazów medialnych.
W Warszawie Waller zaprezentował dwa projekty z cyklu Wayward Canon. Pierwszy, to przygotowany we współpracy z brytyjskim artystą wizualnym Gilesem Roundem i warszawskim muzykiem Maciem Morettim, Simon and the Radioactive Flesh. Publiczności pokazano filmowy kolaż z filmu Luisa Bunuela Szymon Słupnik (1965) oraz fragmentów wideo artystów współczesnych (Nasan Tur, Sophie Brown & Catherine Evlid, Omer Ali Kazma, Pablo Bronstein, Benjamin Callaway, Mark Leckey). Równocześnie, za sprawą muzyki, przestrzeń kina przemieniała się w przestrzeń klubową, wypełnioną muzyką z lat 60-tych, brazylijską psychodelią i garage. Drugim mikro-salonem, jak artysta nazywa te działania, był Chroma Key. Tym razem londyński artysta słowa, Douglas Park, prezentował na żywo swoją postsurrealistyczną twórczość, a wyświetlonym obrazem były powstałe w latach 80-tych niszowe wideoklipy. Autorami tych prac z pogranicza klubowej kultury disco i sztuki byli Klaus Nomi i Cerith Wyn Evans.
Artysta pracuje obecnie nad projektem Bank nasion, złożonym z serii filmów wideo. Jest to po trosze dokument, a po części film science-fiction. Traktuje o współczesnych problemach związanych z gromadzeniem i uprawą roślin miejscowych dla przyszłych pokoleń. Akcja filmu rozgrywa się po ekologicznym kryzysie, w epoce, w której ziemia została obsiana na nowo, w czasie wzmożonej ochrony zasobów naturalnych i radykalnych zmian politycznych. Podczas rezydencji w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski artysta opracował część tego projektu. Film oparty był na motywach Orestesa Ajschylosa. Wystąpili w nim, oprócz Parka, polscy aktorzy. Scenerię filmu tworzyły przestrzenie Pałacu Kultury i Nauki oraz Parku Łazienkowskiego. Ikonograficznie nawiązuje on do polskiego kina science-fiction. Pokazowi filmu w klubokawiarni Chłodna 25 towarzyszyła muzyka Roberta Piotrowicza. 12-minutowy film wyświetlany jest trzykrotnie, a muzyka, z każdym powtórzeniem, coraz bardziej dominuje nad warstwą wizualną.
- Kuratorka
- Ika Sienkiewicz-Nowacka