Pia Lindman (USA)
Pia Lindman
urodziła się w Espoo (Finlandia), otrzymała tytuł Master of Fine Arts (1996) w Akademii Sztuk Pięknych w Finlandii i tytuł Master of Science in Visual Studies (1999), jako stypendystka Fulbrighta w Massachusetts Institute of Technology, w ramach Visual Art Program. W latach 2004–2005 była wykładowcą w ramach tego samego programu. W latach 2005–06 była członkiem Center for Advanced Visual Studies w MIT, w 2006–07 roku będzie pracować w ramach programu artist-in-residence w Computer Science and Artificial Intelligence Lab w MIT. W 2007–08 będzie na pobycie twórczym w Kuenstlerhaus Bethanien w Berlinie. Swoje prace i performance przedstawiała między innymi w: Museum of Modern Art, P.S.1 Contemporary Art Center, The Sculpture Center, Artists Space (PERFORMA 05), Vera List Center for Art and Politics i Luxe Gallery w Nowym Jorku; i poza Stanami Zjednoczonymi w Galeria de Arte Mexicano, Mexico City; Keio University, Tokyo; Beaconsfield, Londyn; Kiasma and the Kunsthalle, Helsinki; Gallerii QQ, Kraków; i w Jutempus, Wilno. Jej następna indywidualna wystawa odbędzie się we wrześniu w Storefront for Art and Architecture w Nowym Jorku. Jej cykl wideo Thisplace znajduje się w kolekcji MoMA, Nowy Jork a Establishing Shots w Queens Museum of Art. Lindman wykładała na Columbia University, Yale, NYU, RISD, i w Institut Française d'Architecture w Paryżu, otrzymała także liczne nagrody, między innymi od Arts Council of Finland, FRAME (Finnish Fund for Art Exchange) oraz od Council for the Arts w MIT. Esej jej autorstwa poświęcony jej sztuce The New York Times 09/02-09/03 został opublikowany w Art in the Age of Terrorism: Gestures in the Space of the Unspeakable w redakcji Grahama Coulter-Smitha i Maurice'a Owena (2005).
-
Wspomnienia, pomniki i afekty
Podczas swojego pobytu w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie, Pia Lindman dokończyła cykl wideo portretujący miasta w okresach przemian, spowodowanych, zwykle brutalnymi, usunięciami w sferze polityki i architektury: World Trade Center w Nowym Jorku, mur między Wschodem i Zachodem w Berlinie i niemal zupełne wymazanie Warszawy pod koniec II Wojny Światowej. Na otwartej w listopadzie 2006 roku w Galerii Klimy Bocheńskiej wystawie Wspomnienia, pomniki i afekty Pia Lindman zaprezentowała prace, które doprowadziły do powstania tego cyklu, a także wybrane fragmenty już ukończonych części trylogii. Prace wideo Pii Lindman, przedstawiające monumentalną architekturę, kontemplują siłę ludzkich afektów jako katalizatorów ruchów masowych oraz przemoc, wiążącą się z taką architekturą. Jej performanse dotykają podobnych tematów poprzez osobiste i ucieleśnione doświadczenia. Prace Lindman wpisują się w tradycję minimalistycznego performansu i sztuki zorientowanej na społeczność. Proponują nowe perspektywy w łączeniu działań artystycznych, społecznych i naukowych. Lindman zdobyła międzynarodowy rozgłos swoim interaktywnym performansem i instalacją Public Sauna. Pomysł na projekt został opracowany w ramach pracy dyplomowej w Massachusetts Institute of Technology, a następnie zaprezentowany w P.S.1 Contemporary Art Center w 2000 roku. Lindman bada, jak nasze ciała stają się miejscem interakcji pomiędzy tym, co prywatne a tym, co publiczne.
- Kuratorka
- Marianna Dobkowska