Yvette Mattern (USA/Niemcy)
Harmonia w różnorodności. The Rainbow
Projekt stawia sobie za cel uchwycenie magii zjawiska tęczy przez humanistyczną kampanię o zasięgu światowym, dotykającą problemu eskalacji konfliktów na tle politycznym, religijnym, rasowym oraz globalnego kryzysu ekonomicznego i ekologicznego. Długoterminowym celem projektu jest instalowanie wielkoformatowych nośników reklamowych z wizerunkiem tęczy na całym świecie, głosząc w ten sposób pozytywny i uniwersalny przekaz podobny do tego, który Yoko Ono i John Lennon zawarli w swoim świątecznym billboardzie w latach 60-tych: „wojna się skończyła – dajmy szansę pokojowi”. Tęcza to fascynujący swą ulotnością i magią fenomen natury w jej najczystszej formie. Jej idea zawarta jest w kulturowej symbolice tęczy, która od zawsze była metaforą pokoju, dobra i boskości, a jednocześnie fascynującym swą ulotnością i magią fenomenem natury.
Projekt Harmonia w różnorodności rozpocznie się w Warszawie, w mieście, które przeszło trudną drogę do dzisiejszej demokracji, podnosząc się po dramacie II wojny światowej i systemu komunistycznego. Tęcza, często pojawiająca się po burzy, to wizja nadziei, symbol odrodzenia, zdaniem artystki doskonale oddający charakter tego miasta. W Warszawie artystka znalazła inspirację i chce rozpocząć swoją kampanię, by poźniej kontynuować ją w innych miastach m.in w Nowym Orleanie (po huraganie Katrina), Nowym Jorku (po tragedii WTC), Berlinie, Jerozolimie, Brukseli i Pekinie.
Część pierwsza: wielki billboard zamieszczony na fasadzie Zamku Ujazdowskiego w Warszawie przedstawiający tęczę. Wielkoformatowe reklamy wieszane na Warszawskich budynkach w celu gromadzenia funduszy na remonty i renowacje budynków determinują wygląd i architekturę przestrzeni miejskiej. Media wizualne i reklamowe przeniknęły do otoczenia tworząc zjawisko natłoku komercyjnych obrazów. Komercyjność, popkulturowa wielkoskalowość i nastawienie na zysk zdeterminowały także obszar sztuki, generując takie zjawiska jak wielkie wystawy, wielkie targi sztuki i jej wielkie gwiazdy. Wielki format jako czyste dzieło sztuki reprezentuje historię Warszawy. Tęcza unosi się nad post-apokaliptycznymi chmurami, jest ukłonem w stronę zniszczonego miasta i kolorowym gestem w kierunku przyszłości. Według artystki forma gigaboardu jest wykorzystaniem sztuki i reklamy. W tym projekcie artystka stara się odpowiedzieć na pytania: Czy można stworzyć gigaboard we współpracy z komercyjnym sponsorem, nie umieszczając na nim żadnego logo? Czy jest możliwe, by Zamek Ujazdowski zdobył w ten sposób fundusze na renowację fasady? Planujemy równocześnie z inauguracją projektu zorganizować dwudniową konferencję dotyczącą problematyki przestrzeni publicznej i jej zagospodarowania oraz filozoficznych, artystycznych, komercyjnych oraz historycznych punktów widzenia na problemy poruszane przez projekt. Konferencja odbędzie się w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie.
- Kuratorka
- Ika Sienkiewicz-Nowacka