04/04—01/06/2025
wystawa
Agata Bogacka
Equality Lack
-
Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski zaprasza na wystawę Agaty Bogackiej Equality Lack [Brak równości]. Jest to kolejna propozycja z cyklu prezentacji twórczości artystów i artystek, których prace znajdują się w zbiorach U–jazdowskiego.
- Agata Bogacka jest malarką, a także autorką fotografii, rzeźb i rysunków. W latach 1996–2001 studiowała na Wydziale Grafiki ASP w Warszawie, gdzie obroniła dyplom wraz z aneksem z malarstwa.
- Equality Lack to wybór kilkunastu obrazów z ostatnich lat, w tym też prace namalowane specjalnie na wystawę.
- Od 2016 roku artystka posługuje się w malarstwie językiem abstrakcji. Na jej obrazach wyczuwalne jest szczególne napięcie między formą, płaszczyzną, a gestem malarskim, gdzie decydujące są gradienty, czyli płynne przejścia tonalne. Technika malarska wypracowana przez Bogacką, a właściwie system działań na powierzchni płótna, odgrywa wiodącą rolę w nadawaniu obrazom znaczeń i odczytywaniu przekazywanej w nich treści.
- Analiza sposobu malowania płócien przez artystkę pozwala odkodować ich potencjał semantyczny, zwrócić uwagę na istotne problemy, do których Bogacka odnosi się za pomocą abstrakcyjnego języka: wydarzenia polityczne, krytyka społeczna, kwestie emancypacyjne, czy feministyczne. Brak równości w tytule wystawy to jeden z tematów niezmiennie obecnych w ostatnich latach w jej malarstwie, zjawisko wciąż aktualne i dotyczące wielu grup ludzi. Stosowany przez artystkę gradient oznacza rozmywanie granic, ale także ich stawianie, co w warstwie znaczeniowej przywołuje na myśl działania ugodowe lub opresyjne, występujące w złożonych relacjach między ludźmi, jak również w przestrzeni polityki czy stosunkach społecznych. Subtelne lub głośno wybrzmiewające abstrakcyjne obrazy Bogackiej kryją w sobie prawdziwe emocje, które zapowiadają tytuły cykli jej prac, takie jak Związki, Niezgoda, Nierówność, Deklaracje, Zależność, Podziały czy Marzenie o równości.
- Malarstwo jest dla Bogackiej żywym procesem, a obraz jest pewnym wycinkiem tego procesu. Niezależnie od wstępnie nakreślonej koncepcji wpływ na ostateczny wygląd obrazu mają też czynniki zewnętrzne, w mikro i makro skali, od spraw życia codziennego po sytuacje na świecie.
- Istotną rolę w technice i filozofii tworzenia odgrywa u Bogackiej zjawisko pentimento, odnoszące się do zamalowywania śladów wcześniejszych decyzji lub błędów artysty w procesie powstawania obrazu. Bogacka utożsamia pentimento ze swoim sposobem myślenia o malowaniu jako o procesie, który można unaocznić, ujawniając jego etapy i dynamikę: świadomie włącza w ukończone dzieło pozostałości wcześniejszych warstw, kształtów czy śladów pędzla.
-
- Ewa Gorządek
Dziś w U–jazdowskim