25/0419/06/2005
wystawa

Anri Sala

Wystawa albańskiego artysty Anri Sala w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski jest pierwszą prezentacją dzieł tego twórcy w Polsce. Prace Anri Sala realizowane w różnych częściach świata, nieustannie wymykają się utartym kategoriom i schematom. Artysta urodzony w 1974 w Tiranie, wykształcony w Akademii Sztuk Pięknych w Tiranie w zakresie malarstwa, następnie w Ecole Nationale Supérieure des Arts Décoratifs w Paryżu i Le Fresnoy, Studio National des Arts Contemporains, Tourcoing, gdzie studiował film i wideo, łączy w swoich pracach dwa obszary sztuki ruchomego obrazu i malarstwa. Jego urzekające wizualnie dzieła są z jednej strony wnikliwą analizą kultury i uwarunkowań człowieka zdeterminowanego przez miejsce i kontekst polityczny, z drugiej strony rozważaniami nad możliwościami języka obrazu, kodami wizualnej komunikacji i strukturą filmowej narracji. Podstawą jego prac jest osobista analiza intymnych, splatających się ze sobą historii; badanie motywów związanych ze zmieniającym się społeczeństwem i jednostką. Wiele realizacji odnosi się do tożsamości człowieka, funkcjonującego na styku różnych kultur. Obecnie Anri Sala przebywa na rocznym stypendium dla artystów DAAD w Berlinie, gdzie przygotowuje duży projekt dla Neue Nationalgalerie. W ostatnim czasie wziął udział w Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Rotterdamie i miał wystawę indywidualną w Museum Boijmans van Beuningen w Rotterdamie. W 2004 miał wystawy indywidualne w The Art Institute of Chicago, Marian Goodman Gallery w Nowym Jorku, ARC Musée dArt Moderne w Paryżu, Deichtorhallen w Hamburgu, Hauser & Wirth w Londynie. Wystawiał również w Kunsthalle w Wiedniu (2003), Dallas Museum of Art (2002), De Appel w Amsterdamie (2000), MAMCO w Genewie (2000). Anri Sala został nagrodzony Young Artist Prize na weneckim Biennale w 2001. Jest reprezentowany przez paryską galerię Chantal Crousel i Hauser & Wirth (Zurich, Londyn).

W ramach wystawy pokazujemy m.in. Dammi i colori (2003), film o utopijnym projekcie pomalowania budynków w Tiranie zainicjowanym przez burmistrza malarza, pracę Mixed Behaviour (2003) zrealizowaną w noc sylwestrową również w stolicy Albanii. Niektóre z prezentowanych filmów Anri Sala, skonstruowane są w oparciu o zjawiska świetlne zaobserwowane w przyrodzie, np. reakcje krabów na światło latarki w Ghost games (2002), Blindfold (2002) z zarejestrowanym wschodem słońca odbitym w miejskich billboardach, czy Time after time (2004) praca, w której z ciemności co pewien czas, wyłania się postać konia rozświetlona reflektorami samochodu. Zrealizowany w Senegalu Lakkat (2004) to analiza mechanizmu zanikania niektórych słów w języku Wolof na określenie barw, w którym paradoksalnie istnieje bogactwo określeń na czerń i biel w odniesieniu do koloru skóry, a także światła. Na wystawie prezentujemy również dwa cykle fotografii.

 

  • Kuratorka
    • Milada Ślizińska
    •  

 

  • Wystawa zorganizowana we współpracy z 
    • Ambasadą Albanii i Ambasadą Francji oraz Instytutem Francuskim w Warszawie
  •  
  • Patroni medialni
    • Gazeta Wyborcza, Onet.pl, Polskie Radio Program 3, Architektura-Murator, WiK, A4
25/0419/06/2005