Christian Boltanski
Revenir
Christian Boltanski (ur. 1944) to jeden z najważniejszych współczesnych artystów, mieszka i tworzy w Paryżu. Bardzo szybko odszedł od swojej początkowej praktyki malarskiej w stronę twórczości, która w latach 1969–1971 ogniskowała się wokół tematu dzieciństwa. Obecnie interesuje się przede wszystkim zagadnieniami skupionymi wokół tematu przemijania i pamięci. „Powiedziałbym, że w sztuce istnieje dość ograniczony zestaw tematów: szukanie Boga, śmierć, miłość i seks. Ja zajmuję się tematem vanitas, który jest dość szeroko eksploatowany w sztuce.”
Artysta chętnie posługuje się techniką gromadzenia dokumentów, świadectw osób żyjących i zmarłych (używane ubrania, przedmioty) interesuje go wykorzystywanie fragmentów rzeczywistości. Dlatego też najczęściej używanym w pracach Boltanskiego medium jest fotografia. Zdaniem Christiana Boltanskiego „robienie zdjęć to właśnie takie próby zatrzymania czasu, ale sfotografowane zdarzenie kończy się i umiera trzy sekundy później.”
Druga połowa lat 80-tych to dla artysty okres bardzo twórczy. Stworzył wówczas m.in. takie prace jak Teatre'd Ombres, Monuments, Reliquaire. „Towarzyszy mi pewna nieustająca obsesja, wracają te same tematy: dzieciństwo, umarłe dzieciństwo, okrucieństwo, wojna, dobro, zło. To są wszystko moje tematy.” – mówi Christian Boltanski. W swoich pracach artysta posługuje się minimalistyczną formą, ale odwołuje się do uczuć.
W latach dziewięćdziesiątych artysta coraz częściej prezentuje swoje prace poza muzeami i galeriami, na przykład na dworcach czy w kościołach. Jego zdaniem ludziom łatwiej jest dostrzec je w miejscach nie związanych ze sztuką. Często też prezentuje swoje dawne prace w zmienionym kontekście. Podobnie pomyślana została wystawa w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, o której artysta mówi, że za pomocą swoich prac z minionych 15 lat będzie budował nowe dzieło. Wystawa w jakimś stopniu będzie miała charakter retrospektywny i zostaną na niej zaprezentowane prace z lat 80-tych i 90-tych: Monument (1986), Reliquaire (1989), Les Images Noires (1996), Les Veroniques (1996), Théâtre d'Ombres (1989), Reserve, Les Suisses Morts (1990) oraz praca przygotowana specjalnie na wystawę w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski (Les Habitants de Varsovie, 2001).
„Staram się, żeby tytuły były sugestywne i miały w sobie ładunek emocjonalny. Z pewnością znaczenie ma również fakt, że zacząłem tworzyć w okresie minimalizmu. Jestem dzieckiem minimalizmu, z tym że o ile posługuję się minimalistyczną formą, odwołuje się ona do uczuć.”
Wystawie Christiana Boltanskiego Revenir w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski będą towarzyszyć billbordy zaprojektowane przez artystę. Do stołecznego wydania Gazety Wyborczej 13 września 2001 zostanie dołączona gazeta zaprojektowana przez Christiana Boltanskiego.
- Kurator
- Milada Ślizińska