30/05/2018
spotkanie

Performans i archiwum w mediach internetowych

Spotkanie towarzyszące wystawie Inne tańce

  • Zofia Krawiec
    • pisarka, artystka i kuratorka. Autorka książki Miłosny Performans, Lampa i Iskra Boża (2016 r.), w której opisała dzieła sztuki powstałe pod wpływem silnych emocji związanych z relacjami romantycznymi. Kuratorka wystawy pod tym samym tytułem (Miłosny Performans, galeria Labirynt i BWA Tarnów). Współkuratorowała wystawę 140 uderzeń na minutę, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie (2017 r.). Kuratorka wystawy Na pozór silna dziewczyna, a w środku ledwo się trzyma, Lokal30 (2018 r.). Jako dziennikarka opublikowała szereg artykułów i wywiadów w najważniejszych polskich magazynach. Przeniosła na polski grunt dyskusję dotyczącą teorii selfie feminizmu, czyli zjawiska, zgodnie z którym młode kobiety używają nowych mediów jako narzędzi w walce o swoją podmiotowość. Autorka instagramowego projektu feministycznego Nuerotic girl, którego jednym z celów jest ujawnianie zakorzenionych w społeczeństwie stereotypów, do których sprowadzane są młode dziewczyny.

    •  

  • Małpeczki
    • superbohaterki kultury i sztuki. Duet, który od 2015 tworzą MariaToboła – artystka wizualna, rzeźbiarka i performerka oraz Maria Magdalena Kozłowska – voice performerka, piosenkarka i reżyserka. Małpeczki to przede wszystkim internetowy „variety show” wypełniony skeczami, piosenkami i gościnnymi występami innych artystów. Usytuowane na granicy video artu, teatru i performansu eseje tematyzują konkretne zagadnienia – śmierć, respekt, proces twórczy, pieniądze. Superbohaterki bazują na powtórzeniu – obie Marie, które łączy fizyczne podobieństwo, wygłaszają tekst jednocześnie, ze staromodną manierą PRL-owskich kociaków. Koleje wcielenia Małpeczek przedstawiają je jako tricksterki, prowadzące program telewizyjny, detektywki, guru, huliganki. Ich przygody były prezentowane przez MSN Warszawa, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Zonę Sztuki Aktualnej w Szczecinie i fundację Bęc Zmiana.

    •  

  • dr Dorota Sosnowska
    • kulturoznawczyni zajmująca się teatrem i performansem. W latach 2011–2013 asystent naukowy w europejskim projekcie ECLAP (European Collected Library of Artistic Performance), w latach 2006–2008 współpracowniczka zespołu specjalizacji Animacja kultury. W pracy nad doktoratem zajmowała się historią teatru polskiego okresu PRL, obecnie interesuje się problemem źródła, archiwum, dokumentacji i medialności w nauce o teatrze i performansie. Autorka książki Królowe PRL. Sceniczne wizerunki Ireny Eichlerówny, Niny Andrycz i Elżbiety Barszczewskiej jako modele kobiecości (Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2014). Redaktorka książek o sztuce: Siedem dni w świecie sztuki (Sarah Thornton, 2011), Między Stanisława Dróżdża (Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie MOCAK, 2011), The Edge of It (Propaganda, 2014). Od 2012 roku pracuje w zespole realizującym projekt Sztuki wykonawcze. Źródła i mediacje finansowany ze środków NPRH. Wiceprezeska Fundacji Propaganda.

    •  

  • Michał Gulik
    • medioznawca, nauczyciel akademicki UJ, gdzie prowadzi zajęcia z obszaru posthumanizmu i teorii nowych mediów. Absolwent interdyscyplinarnych studiów doktoranckich Society Environment Technology, przygotowuje doktorat na temat nowego materializmu. Redaktor w „Przeglądzie Kulturoznawczym", stały współpracownik „Dwutygodnika”, publikował m.in. w „Mocak Forum”, „Szumie” i „Ekranach”. Współredaktor książek Remiks. Teorie i praktyki (2011) i Więcej niż obraz (2016). Członek kolektywu ≋h≋o≋m≋a≋r≋, poświęconego filozofii akceleracjonizmu. Kurator wystawy Second Coming Gregora Różańskiego (2017), współkurator programu dziennego festiwalu Unsound.