21/0122/05/2012
wystawa

Sytuacje poznawcze

Prace z Kolekcji Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski i elementy działań Laboratorium Edukacji Twórczej 

  • Idea nowej ekspozycji prac z Kolekcji Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski bazuje przede wszystkim na bogatym dorobku działań z publicznością tej instytucji, realizowanych przez dwa elementy aktywności Centrum program edukacyjny, prowadzony przez Joannę Rentowską i Marka Goździewskiego, oraz Laboratorium Edukacji Twórczej, którego kuratorami są Janusz Byszewski i Maja Parczewska. Na podstawie ich wieloletniej praktyki wybrane zostały z Kolekcji dzieła sztuki, które zyskiwały największy odzew publiczności w ramach działań edukacyjnych, wzbudzały emocje i refleksje, uruchomiały procesy poznawcze. Ten wybór, nie zawsze pokrywający się z preferencjami zawodowych krytyków sztuki choć przecież z nimi niesprzeczny stał się punktem wyjścia koncepcji wystawy, zmierzającej do przekraczania granic między sztuką i dotyczącej jej edukacji. Stąd pomiędzy dziełami sztuki znajdują się na wystawie elementy działań Laboratorium Edukacji Twórczej. Działania te określa się zwykle jako edukacyjne, w istocie zaś są dziedziną praktykowania aktywnego uczestnictwa publiczności w sztuce. Dają bowiem możliwość, by motywowani swoimi potrzebami poznawczymi widzowie zmieniali się w uczestników sztuki i, by inspirowani sztuką, indywidualnie rozwijali swą wiedzę.
    • Układ wystawy tworzy tym razem nie tyle narracje, stanowiące konstrukcję poprzedniej ekspozycji prac z Kolekcji Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski (Rzeczy budzą uczucia. Wybrane na narracje), ile właśnie sytuacje sugestywne punkty inspiracji i odniesień dla aktywności poznawczej.
    •  
  • Kurator
    • Grzegorz Borkowski
  •  
  •  
  • Program Edukacji
    • Celem Programu Edukacji Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski jest kształtowanie i wspieranie rozwoju postaw twórczych. Program Edukacji organizuje warsztaty, lekcje, wykłady i projekty specjalne dla grup zorganizowanych. Uczestnicy zajęć mogą nie tylko reagować w sposób twórczy na otaczający świat, ale realizować także swoje własne wizje i pomysły. Najważniejszym celem, jaki stawia przed sobą Program Edukacji jest zapoznawanie dzieci i młodzieży z tym, co dzieje się w sztuce współczesnej. Zajęcia realizowane w Zamku Ujazdowskim stają się w ten sposób uzupełnieniem programu szkolnego, w którym brakuje informacji i materiału poglądowego o sztuce najnowszej. Program Edukacji stara się, aby formy pracy wykorzystywane podczas zajęć były ciekawe dla jej uczestników, a poznawanie sztuki współczesnej odbywało się w sposób aktywny i nietypowy. Oferta kierowana jest do przedszkoli, szkół: podstawowych, gimnazjalnych, średnich oraz wyższych.
    • Kuratorzy
      • Joanna Rentowska, Marek Goździewski
  •  
  •  
  • Laboratorium Edukacji Twórczej 
    • nie nawiązuje wprost do Laboratorium Jerzego Grotowskiego, choć LET konsekwentnie od samego początku, czyli od 1989 roku, realizowało koncepcję kultury czynnej, wprowadzoną do praktyki artystycznej właśnie przez Jerzego Grotowskiego. Odbijają się też w projektach LET idee psychologiczne, w szczególności psychologii humanistycznej. To dzięki nim termin twórcze  zawarty w nazwie ma znaczenie szersze, pozaartystyczne, i określa postawę przełamywania stereotypów tak w myśleniu, jak i w działaniu. Wiąże się to również z koncepcją rozwoju osobistego i przekonaniem, że kreatywność nie jest zarezerwowana dla ludzi utalentowanych artystycznie. LET nie pełni funkcji usługowych wobec programu Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski. Tworzy i realizuje własne projekty, zaprasza do udziału konkretne grupy uczestników, którymi przez ostatnie lata stają się różne środowiska zawodowe pracujące w obszarze kultury, edukacji, animacji czy nawet resocjalizacji.
    • Kuratorzy
      • Maria Parczewska, Janusz Byszewski
21/0122/05/2012