03/03/2018

Depresja maniakalna spogląda w głąb mojej duszy. Dominująca struktura uczuć w dobie neoliberalizmu.

Wykład prof. Rudiego Laermansa oraz rozmowa z Ulą Sickle i Agnieszką Sosnowską

  • Perspektywa tego samego pokolenia, które dorastało w latach dziewięćdziesiątych, czyli czasach dominacji kapitalizmu i neoliberalnego modelu ekonomicznego staje się punktem odniesienia się do kapitalizmu i neoliberalnej ideologii na intymnym poziomie ciała i języka. Według Giorgia Agambena utraciliśmy własne gesty i paradoksalnie pogrążamy się w obsesji na ich punkcie. Ich przejawem jest nie tylko kultura selfie, banki stockowych zdjęć czy opracowanie przez firmę Apple i opatentowanie sterowania komputerem za pomocą gestów. Kiedy ideologia staje się wszechobecna, wydaje się quasi-naturalna. Co jest gestem sprzeciwu w systemie, który wchłania w siebie wszelkie opozycje?
  •  
  • W dyskusji udział wezmą
    • Rudi Laermans - profesor teorii społecznej na Uniwersytecie w Leuven (Belgia) oraz gościnnym wykładową w P.A.R.T.S. międzynarodowej szkole tańca współczesnego, kierowanej przez Annę Teresę De Keersmaeker. Autor wielu artykułów z dziedzin teorii społecznej, socjologii kulturowej i socjologii sztuki, publikowanych w belgijskich i międzynarodowych czasopismach naukowych i książkach. Jako krytyk i eseista opublikował liczne artykuły o tańcu współczesnym. Jest jednym z wiodących głosów piszących na temat flamandzkiej sceny muzycznej a po części także jej głosem.
    •  
    • Ula Sickle - choreografka i performerka z Brukseli (Belgia). Posiada wykształcenie w zakresie tańca współczesnego i pracuje na styku różnych mediów często we współpracy z artystami i teoretykami innych dziedzin. Studiowała Semiotykę i Historię Sztuki na Uniwersytecie w Toronto oraz Studia Performatywne na Paris VIII, a następnie choreografię w P.A.R.T.S. (Performing Arts Research and Training Studios0. W swoich performansach bada popkulturę jako zjawisko zglobalizowane, poszerzając kanon tańca współczesnego o równoległe historie taneczne. Obecnie prowadzi badania na temat tego, jak ideologia neoliberalna wkradła się do naszego języka i do naszych ciał. Poszukuje kontrapunktu w poezji i choreografii.
    •  
    • Agnieszka Sosnowska -  kuratorka w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, badaczka. Prowadzi zajęcia w Instytucie Kultury Polskiej UW, gdzie obroniła również doktorat. Zajmuje się praktykami artystycznymi na styku sztuk performatywnych i wizualnych, a także współczesnymi teoriami dotyczącymi filozofii teatru, performatywności i efemeryczności. Ostatnio kuratorowała wystawę Pokój i pół Laury Limy w Zamku Ujazdowskim, Lets Dance w Art Stations Foundation w Poznaniu(wspólnie z Joanną Leśnierowską, Tomaszem Platą), Vanishing Pointw Ausstellungsraum Klingental w Bazylei; współkuratorowała polsko-szwajcarski projekt Learning from Warsaw (wspólnie z Nele Dechmann, Nico Ruffo).