14/09/2020
taniec

Ilona Trybuła

Piękno jak powietrze

Kiedy coś jest piękne? Co to robi z tobą? Co by było, gdyby piękna nie było? Od tych pytań wychodzi Ilona Trybuła, choreografka tańca improwizowanego, zapraszając czwórkę tancerzy i muzyków do szukania odpowiedzi na nie w sobie i we wzajemnej relacji na scenie.

Piękno jak powietrze to jeden z trzech spektakli cyklu Partytury uważności i pierwszy zrealizowany przez Ilonę Trybułę dla C/U. Partytury porządkują i prowadzą zagadnienia poddane twórczej uważności i twórczemu działaniu performerów, zaś metodą pracy jest zawsze improwizacja pochwycona w bazowe ramy. Umożliwia tworzenie choreografii, tańca, kompozycji, dramaturgii, które nie mają stałych reguł, ale wrażliwie reagują na bieżące wydarzenia, bo zasadą improwizacji jest obecność w tym, co teraz, w chwili obecnej.

Artystka zdaje sobie sprawę, że podejmowanie tematu piękna jest ryzykowne ze względu na zbanalizowanie i koturnowość pojęcia, o którym mówi się dziś często z ironią. Podobnie jak o innych wielkich tematach: miłości, śmierci... Wielkich i powszechnych. Trudno jednak zaprzeczyć ich ważności. Myślę o pięknie, które jest poruszeniem, wstrząsem, inspiracją do zmian i zauważeń tłumaczy. Jest konieczne i powszechne jak powietrze. Jest doświadczeniem. Niezbędnym dla rozwoju osobistego i poczucia szczęścia. Zajmiemy się dynamiką tych obszarów, w których jest ono obecne, żywe i możliwe do znalezienia na scenie w twórczym ucieleśnieniu, tańcu i choreografii myśli, zdarzeń, kompozycji. To, co powstaje na scenie, jest rzeczywistością wytwarzającą własne znaczenia i przestrzenie, nie zaś reprodukcją. U Platona piękno, dobro, prawda są tożsame, wynikają z siebie. Trybułę też zajmują różne formy piękna, tak estetyczne jak i etyczne. Myślę np. o doświadczeniach w pandemii mówi. O niewielkich gestach: ktoś przyniósł komuś posiłek, zostawił zakupy, poczytał, zaśpiewał na balkonie dał trochę siebie. Wtedy gest dobra nazywamy pięknym. Nad tematem pochylą się wykonawcy, których Trybuła spotkała na długiej drodze swojej pracy z improwizacją: od praktykowania po nauczanie. Obok doświadczonych improwizatorów, Aleksandry Bożek i Pawła Grali, wystąpią utalentowani absolwenci: Agata Jędrzejczak i Oscar Mafa. Improwizują też grający na żywo muzycy i operująca światłem Ewa Garniec.

Wierzę w ciało, w formę, a nie w reprezentację. Nie szukam symboli czy znaków. Formę trzeba tworzyć z doświadczeń i twórczej wyobraźni. Rzucam temat, a tancerze opracowują własną interpretację. Trzeba to przemacerować w sobie, by znaleźć skojarzenia intelektualne, ale i zmysłowe. Doświadczenie piękna to raczej stan i dynamika niż emocja i tego poszukamy w ruchu mówi autorka.

  • Bilety
    • 40 zł normalny
    • 30 zł ulgowy
    •  
  • Czas trwania
    • około 60 minut
    • Po spektaklu spotkanie z zespołem.
    •  
  • Widzów prosimy o dezynfekcję dłoni, noszenie maseczek zakrywających nos i usta przez cały czas pokazu i zachowanie bezpiecznej odległości minimum 1,5 metra od innych osób.
14/09/2020
19:00
Wydarzenie powiązane z:
19. Międzynarodowy Festiwal Tańca i Performansu Ciało/Umysł
Spektakl zrealizowano w ramach stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.