Balansowanie wspólnoty
Konferencja towarzyszaca wystawie Utrata równowagi
-
01/12
-
15:00
-
Oprowadzanie po wystawie Utrata równowagi dla uczestników konferencji
-
-
-
16:00
-
Wprowadzenie Jarosława Lubiaka
-
Semantyka pojęcia dizziness
-
dr Jarosław Lubiak – zastępca dyrektora do spraw programowych Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie i wykładowcą w Akademii Sztuki w Szczecinie. Zajmuje się przekształceniami sztuki współczesnej i historią sztuki XX w. w relacji z aktualną filozofią i w odniesieniu do przemian polityczno-społeczno-ekonomicznych w szczególności do transformacji sfery publicznej. Wśród ostatnich wystaw, których był kuratorem, znajdują się m.in: Slavs and Tatars. Usta usta, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, 2016; Angelika Markul. To, co stracone, jest na początku, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, 2016; Przestrajanie. Leszek Knaflewski i audiosfera, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, 2015, Stan życia. Polska sztuka współczesna w kontekście globalnym, National Art Museum of China w Pekinie, 2015; Korespondencje. Sztuka Nowoczesna i uniwersalizm, z Małgorzatą Ludwisiak, Muzeum Sztuki w Łodzi, 2012-2013. Jest autorem artykułów naukowych i tekstów krytycznych oraz redaktorem publikacji ― m. in.: The State of Life. Polish Contemporary Art within the Global Context, National Art Museum of China, People’s Fine Art Publishing House, Beijing, 2015; Korespondencje. Sztuka nowoczesna i uniwersalizm, z Małgorzatą Ludwisiak, Muzeum Sztuki, Łódź 2012; Powidoki życia. Władysław Strzemiński i prawa dla sztuki, Muzeum Sztuki, Łódź 2012; Katja Strunz, Zeittraum #9 für Władysław Strzemiński, Muzeum Sztuki – Walther König, Łódź – Köln 2011; Muzeum jako świetlany przedmiot pożądania, Muzeum Sztuki, Łódź, 2010.
-
-
-
-
16:20
-
Wprowadzenie Ruth Anderwald + Leonharda Gronda
-
Czym jest utrata równowagi? – źródło badań?
-
Ruth Anderwald + Leonhard Grond – artyści wizualni, artyści-badacze i artyści-kuratorzy. Urodzeni odpowiednio w roku 1976 i 1977 w Grazu w Austrii, pracujący w Wiedniu; duet artystyczny utworzyli w 1999 roku. W 2007 roku we współpracy z Giorą Rosen i Klausem Zeyringerem opublikowali książkę i album fotograficzny Notizen zu einer Küste [Notatki o wybrzeżu], zawierającą album fotograficz-ny ich autorstwa pod tym samym tytułem oraz pierw-szą antologię współczesnej hebrajskiej poezji lirycz-nej przetłumaczoną na język niemiecki. Na początku 2012 roku, zainspirowani Towarzystwem Prywatnych Wykonań Muzycznych Arnolda Schönberga, zapo-czątkowali nomadyczny cykl pokazów filmowych i debat o nazwie HASENHERZ. W latach 2013—2014 współpracowali z pisarką i eseistką Anną Kim w ra-mach półtorarocznego projektu śledzącego rozbudo-wę nowej dzielnicy Wiednia i stanowiącego refleksję nad procesem przekuwania utopijnych ideałów urba-nistyki w rzeczywistość. W 2014 roku duet And-rwald + Grond zaczął pracę nad transdyscyplinarnym projektem badawczo-artystycznym Dizziness – A Re-source [Utrata równowagi jako zasób], będącym teoretyczną i artystyczną podstawą dla wystawy Dizziness. Navigating the Unknown (pokazywanej w Kunsthaus Graz w okresie 02—05 / 2017 roku oraz w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski pod nazwą Utrata równowagi w okresie 09 / 2017— 01 / 2018). Wśród ich licznych wystaw i pokazów filmowych znajdują się: Trees are Companions, Whi-techapel Gallery, Londyn; Shattered Horizon, Hima-layas Art Museum, Szanghaj; Film, Centre Pompidou, Paryż; Paradise Now! – French Essential Avant-garde Cinema (1890 — 2008), Tate Modern, Londyn; Came-ra Solaris, Center for Contemporary Art, Tel Awiw.
-
-
-
-
-
16:50
-
Wykład przewodni dr. Haralda Katzmaira
-
Taumel i jedność
-
dr Harald Katzmair – badacz innowacyjności i nauk społecznych, filozof zarządzania i przedsiębiorca. Wzbogaca wiedzę o przywództwie, procesach decyzyjnych i rozwo-ju biznesowym dzięki swojemu wizjonerskiemu spojrzeniu na naukę o sieciach i teorię resilience. Pracuje w Wiedniu i Brukseli. Wybrane publikacje: A Third Window. Natural Life beyond Newton and Darwin, R.E. Ulanowicz. Templeton Press (2009 r.); Navigating the adaptive cycle: An approach to ma-naging the resilience of social systems [Poruszanie się w cyklu adaptacyjnym: podejście do zarządzania odpornością systemów społecznych], Ecology and Society, 2015 r.; Advancing Empirical Approaches to the Concept of Resilience: A Critical Examination of Panarchy, Ecological Information, and Statistical Evi-dence [Empiryczne podejście do pojęcia odporności: krytyczna ocena panarchii, informacji ekologicznej i danych statystycznych], Sustainability, 2016 r.
-
-
-
-
-
17:20
-
Pokaz wideo-performansu
-
-
-
17:30
-
Wykład Marcusa Steinwega
-
Zawroty głowy, współodpowiedzialność i niespójność
-
Marcus Steinweg – filozof zamieszkały w Berlinie, wykłada na Uniwer-sytecie Sztuk w Berlinie i współtworzy pismo „Ina-esthetics” . Jego praca w głównej mierze skupia się na wątkach przenikania się filozofii i sztuki. Wybrane pu-blikacje: Inconsistencies [Niespójności], 2017 r.; The Terror of Evidence [Terror dowodu], 2017 r.; Politik des Subjekts [Polityka podmiotu], 2009 r.; Aporien der Liebe [Aporie miłości], 2010 r.; Kunst und Philoso-phie / Art and Philosophy [Sztuka i filozofia], 2012 r.
-
-
-
-
-
18:00
-
Dyskusja panelowa
-
-
-
-
02/12
-
11:00
-
Wykład dr Mathiasa Benedeka
-
Kolektywna kreatywność?
-
dr. Mathias Benedek – badacz kreatywności i pracownik naukowy w Kate-drze Psychologii Uniwersytetu w Grazu. Wybrane publikacje: Arendasy M., Benedek M., Jauk E., Ne-ubauer A.C., Sommer M., Intelligence, creativity, and cognitive control: The common and differential involvement of executive functions in intelligence and creativity [Inteligencja, kreatywność i kontrola kognitywna: wspólne i różnicowe zaangażowanie funkcji wykonawczych w inteligencji i kreatywności], Intelligence, 46, s. 73 – 83, 2014 r.; Benedek M., Ebner F., Fink A., Jauk E., Koschutnig K., Neubauer A. C., Re-ishofer G., To create or to recall? Neural mechanisms underlying the generation of creative new ideas [Tworzyć czy pamiętać? Rola mechanizmów układu nerwowego w myśleniu kreatywnym], „NeuroImage”, 88, s. 125 –133, 2014 r.; Benedek M., Jauk E., Sponta-neous and controlled processes in creative cognition [Spontaniczne i kontrolowane procesy w kreatyw-nym procesie kognitywnym], w: Christoff K., Fox K.C.R. (red.), The Oxford handbook of spontaneous thought: Mind wandering, creativity, dreaming, and clinical Disorders, Oxford University Press, w przygotowaniu.
-
-
-
-
-
11:30
-
Wykład Michała Matuszewskiego
-
VR i ciało
-
Michał Matuszewski – kurator pracujący w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, gdzie prowadzi kino. Autor tekstów o tematyce filmowej. Członek jury na międzynarodowych festiwalach. Studiował polonistykę. Interesuje się stykiem kina, sztuki i nauki. Aktualnie pracuje nad wieloma projektami, w tym retrospek-tywą Chrisa Markera, kinem VR a także zajmuje się tematyką zwierzęcej perspektywy w kinie.
-
-
-
-
12:00
-
Wykład Karoliny Wiktor
-
Utrata równowagi w sztuce i życiu
-
Karolina Wiktor – artystka i pisarka mieszkająca w Warszawie. Artystka wizualna, w latach 2001—2010 tworzyła wraz Aleksandrą Kubiak duet performerski Sędzia Główny (wybrane wystawy i akcje: Rozdział III, w ramach 4 × performance, Galeria BWA, Zielona Góra, 2002; Tele-gra, program Noc artystów, TVP Kultura, 2005 r.; akcja Wirus na Magnetyzmie serc w reżyserii Grzegorza Jarzyny, Teatr Rozmaitości, 2006 r.; wystawa konkur-sowa Spojrzenia 2007 – Nagroda Fundacji Deutsche Bank, Zachęta, 2007 r.; Być jak Sędzia Główny, BWA Wrocław, Galeria Awangarda, 2010 r. Prace w kolek-cjach między innymi Muzeum Narodowego w War-szawie, Zachęty – Narodowej Galerii Sztuki, Fundacji Signum w Poznaniu. W 2009 roku artystka przeszła dwa udary i cierpiała na afazję (zaburzenia mowy spowodowane uszkodzeniem mózgu). Zainspirowa-na tymi doświadczeniami, w 2014 roku zorganizowa-ła konferencję Kultura i neuronauka. Autorka blogów www.afazja.blogspot.com i www.poezjawizualna. blogspot.com. Wiktor opisała swoje doświadczenia w poetyckiej autobiografii Wołgą przez Afazję.
-
-
-
-
12:30
-
Rozmowa Katrin Bucher Trantow i Olivera Resslera
- Katrin Bucher Trantow – kuratorka w Kunsthaus Graz. Urodzona w 1971 roku w St. Gallen w Szwajcarii, mieszka i pracuje w Gra-zu. Pracą kuratorską zajmuje się od 2003. W 2012 została mianowana główną kuratorką i zastępczy-nią dyrektora Kunsthaus Graz. Ukończyła historię sztuki i historię na Uniwersytecie w Bazylei. W la-tach 2001—2003 pracowała jako młodszy kurator w Kunsthalle Basel. Wybrane wystawy: Dizziness, Navigating the Unknown; Alina Szapocznikow, Kateři-na Vincourová i Camille Henrot; Constantin Luser; Landschaft in Bewegung; Katharina Grosse; Berlinde de Bruyckere; Cittadellarte. Sharing Transformation; Michael Kienzer; Measuring the world, Heterotopias and Knowledge Spaces in Art; Robot Dreams (z Mu-seum Jean Tinguely w Bazylei); Life? Biomorphic forms in sculpture; Albert Oehlen; M Stadt, European 2 Cityscapes; Sol LeWitt. Wydała liczne katalogi i książ-ki o sztuce, publikowała między innymi w „Camera Austria International”, „Domus” i „Parnass”.
-
Oliver Ressler – artysta zajmujący się instalacjami i projektami w przestrzeni publicznej. Pracuje w medium filmowym. Podejmuje problematykę ekonomii, demokracji i globalnego ocieplenia wraz z kwestiami społecznego oporu i alternatyw społecznych. Wystawy indywidualne w: Berkeley Art Museum, USA; Alexandria Contemporary Arts Forum, Egypt; Wyspa Institute of Art, Gdansk; Lentos Kunstmuseum, Linz; MNAC – National Museum of Contemporary Art, Bucharest; SALT Galata, Istanbul. Jest zwycięzcą prestiżowej nagrody the Prix Thun for Art and Ethics Award in 2016. (www.ressler.at.)
-
-
-
-
-
-
13:00
-
Dyskusja panelowa
-
-
-
14:00
-
Przerwa lunchowa
-
-
-
15:00
-
Wykład Anny Kim
-
Wspólnotowe sposoby destrukcji
-
Anna Kim – pisarka i eseistka mieszkająca w Berlinie. Dzieła: Die gefrorene Zeit [Zmrożony czas], Literaturverlag Dro-schl, Graz, 2008 r.; Die Form der Erinnerung [Forma pamiętania], „Triëdere – Zeitschrift für Theorie und Kunst”, Heft 2 / 2010; Invasionen des Privaten [Inwa-zja prywatnego], Literaturverlag Droschl, Graz, 2011 r.; Anatomie einer Nacht [Anatomia pewnej nocy], Suhrkamp Verlag, 2012 r.; Der sichtbare Feind. Die Gewalt des Öffentlichen und das Recht auf Privathe-it. (= Unruhe bewahren) [Widoczny wróg: przemoc tego, co publiczne i prawo do prywatności. Zachować niepokój], Residenz, St. Pölten, 2015 r.; Die große Heimkehr [Wielki powrót], Berlin, Suhrkamp, 2017 r.
-
-
-
-
15:30
-
Wykład dr Bogny Kietlińskiej
-
Miasto jako utrata równowagi i współodpowiedzialność
-
dr Bogna Kietlińska – Instytut Stosowanych Nauk Społecznych, Uniwersytet Warszawski, Katedra Metod Badania Kultury. Wybrane publikacje: Chodniki jako przestrzenie konfliktów, „Societas / Communitas”, 2 —1 (18 —1) 2014, s. 243 – 247.; Warszawa wielozmysłowa – propozycja badań jakościowych, w: Praktyki badawcze, Barbara Fatyga, Magdalena Dudkiewicz, Bogna Kietlińska (red.). Warszawa: ISNS UW, 2013 r., s. 27 – 36; Bada-nie zmysłowego odbioru miasta za pomocą metod jakościowych, „Nauka i Szkolnictwo Wyższe”, Helena Jędrzejczak, Bogna Kietlińska, Anna Klimczak (red.), 1 / 41 / 2013, s. 131 —142; Patrzenie a widzenie. Rola kompetencji w odbiorze miasta, „Zeszyty Artystycz-ne”, nr. 24, s. 89 — 96, październik 2013 r.; mgr. Katarzyna Kalinowska, (współautorka, ISNS UW), Twórcy niewidzialnego miasta – profile zaangażowania, w: Niewidzialne miasto, Marek Krajewski (red.). Warsza-wa, Wydawnictwo Fundacji Bęc Zmiana, 2012 r.
-
-
-
-
-
16:00
-
Wykład dr Karoline Feyertag
-
Filozoficzne podłoże utraty równowagi i wspólnotowości
-
dr Karoline Feyertag – filozofka, adiunkt na Akademii Sztuk Pięknych w Wiedniu. Wybrane publikacje: Sarah Kofman. Eine Biographie, [Sarah Kofman. Biografia], Turia+Kant, Wiedeń / Berlin, 2014 r.; What Is Left of Lublin. The Materiality of Memory [Co pozostało z Lublina. Mate-rialność pamięci], w: Krahl / Mennicke-Schwarz / Wagler (red.), Katalog zur Ausstellung: Bławatne z Lublina / Stoffe aus Lublin / Fabrics from Lublin, Kunsthaus Dresden, Spector Books, Lipsk, 2011 r.; Vom Genre der Biographie. Sarah Kofman zwischen Bibliographie und Biographie [O gatunku biograficz-nym. Sarah Kofman między bibliografią a biografią], w: Bernhard Fetz (red.), Die Biographie – Zur Grun-dlegung ihrer Theorie [Biografia – podstawy teorii], De Gruyter, Berlin / Nowy Jork.
-
-
-
-
-
16:30
-
Dyskusja panelowa i zakończenie konferencji
-
-