Kraj Boga
[God’s Country], reż. Louis Malle, USA 1985, 95'
W ramach pokazu towarzyszącego wystawie Pogłoska zaprezentujemy wybrany przez Assafa Grubera film. Projekcja będzie też okazją do spotkania z artystą, którego wystawę można oglądać w U–jazdowskim do 13/05.
Kraj Boga to zrealizowany w 1979 roku, a dokończony parę lat później dokument Louisa Malle’a – zapis codziennego życia mieszkańców małej miejscowości w sercu Minnesoty i w samym środku kryzysu ekonomicznego połowy lat 80. Louis Malle – legenda francuskiego kina – na późniejszym etapie swojej kariery kręcił filmy w USA. Z tamtego okresu pochodzą też, rzadko pokazywane, filmy dokumentalne.
Obraz jest podzielony na dwie główne części: pierwsza z nich obejmuje codzienne życie kobiet i mężczyzn rolniczej społeczności Glencoe w roku 1979, kiedy prezydentem Stanów Zjednoczonych był Jimmy Carter. W drugiej części, nakręconej w 1985, w czasie kadencji Ronalda Reagana, Louis Malle i jego ekipa filmowa ponownie odwiedzają Glencoe. Rejestrują życie codzienne miejscowych, w czasie gdy ich ambicje i marzenia legną w gruzach przez upadek gospodarki.
W obu częściach filmu, Malle przeprowadza wywiady z osobami na różnym etapie życia. Jest im życzliwy, nie wydaje osądów. Emocjonalne podejście reżysera i otwartość mieszkańców Glencoe składają się na jedyny w swoim rodzaju dokument, który skłania do refleksji i poszukiwania odpowiedzi na pytanie: jak budować porozumienie w społeczności w czasach, gdy racjonalizm ekonomiczny sieje zamęt i staje się ważniejszy niż wartości demokratyczne?
Assaf Gruber, artysta urodzony w Jerozolimie, a mieszkający w Berlinie, tworzy filmy i rzeźby, które pokazują wzajemne oddziaływanie ideologii jednostek i ich osobistych biografii oraz to, w jaki sposób czynniki te wpływają na sferę prywatną i publiczną. Wystawa w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski przedstawia najnowsze oraz wcześniejsze prace Grubera, w których artysta bada relacje między instytucjami kultury, od muzeów historii naturalnej po akademie sztuki, a podmiotami, których doświadczenia sprawiły, że zwróciły się one przeciwko twórczości artystycznej i instytucjom kulturalnym.