29/11/2017
dyskusja

Chris Marker. Wizualność oporu

Dyskusja: Monika Dac, Jakub Majmurek, Michał Matuszewski

  • Retrospektywa Chrisa Markera, prezentowana w listopadzie w U–jazdowskim, przypomina, że pytania o wizualność oporu oraz jej wpływ na rewolucje i ruchy społeczne czy dokumentowanie ważnych i gwałtownych społecznych przemian, były zadawane już wcześniej. Filmowcy wychodzący na ulicę z kamerą, żeby filmować demonstracje (oraz brać w nich udział), często zapominają, że nie robią tego po raz pierwszy. 
    • Uczestnicy dyskusji podsumowującej dwutygodniową retrospektywę podejmą się próby sformułowania odpowiedzi na pytania, czy możemy się czegoś nauczyć od Chrisa Markera i korzystać z doświadczeń roku '68. Jakie jest dziś miejsce eseistyki filmowej? Czy następców Chrisa Markera należy szukać wśród antropologów wizualnych?  
    •  
  • O aktualności filmowej twórczości Chrisa Markera, jego wpływie na współczesne kino eksperymentalne i zaangażowane oraz o współczesnych formach filmowego oporu rozmawiać będą: 
    • Monika Dac 
      • socjolożka, absolwentka Sciences Po w Paryżu. Autorka tekstu do katalogu paryskiej wystawy Chrisa Markera. Pracuje nad książką o jego twórczości. 
    • Jakub Majmurek 
      • z wykształcenia filmoznawca i politolog. Działa jako krytyk filmowy, publicysta, redaktor książek, komentator polityczny i eseista. Związany z „Dziennikiem Opinii” i kwartalnikiem „Krytyka Polityczna”. Publikuje także w „Kinie”, „Gazecie Wyborczej”, portalu „Filmweb”. Redaktor i współautor wielu publikacji, ostatnio „Kino-sztuka. Zwrot kinematograficzny w polskiej sztuce współczesnej”. 
    • Michał Matuszewski 
      • kurator programu filmowego Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, gdzie prowadzi kino. Autor i organizator wielu przeglądów i retrospektyw kina artystycznego, eksperymentalnego i gatunkowego. Członek jury kilku międzynarodowych festiwali. Zainteresowany nowymi mediami, w tym VR, zwłaszcza ich aspektem instytucjonalnym, oraz nie-ludzką perspektywą w kinie. Studiował polonistykę.  
      •  
  • Wstęp wolny