Mechaniczna pomarańcza
Spotkanie klubu filmowego {OD–JAZD}
Czas oczekiwań dobiega końca, a Klub filmowy {OD-JAZD} już po raz trzeci zabiera wszystkich kinomanów i wszystkie kinomanki w najbardziej odjechaną podróż przez niezwykły świat kina!
Zaczynamy od razu najmocniej – od jednego z najbardziej kontrowersyjnych filmów w historii kina. Mechaniczna pomarańcza Stanleya Kubricka to dla jednych kultowa już filozoficzna rozprawa o granicach wolności i zniewolenia, dla innych zaś szokująca apologia przemocy. Ko ma rację?
Żyjący w niedalekiej przyszłości Alex przewodzi zdemoralizowanej grupie chuliganów, których jedyną rozrywką jest uprzykrzanie życia innym. Jednak czas beztroskich zabaw zostaje przerwany, gdy po jednym z bandyckich wyskoków Alex zostaje aresztowany. W więzieniu otrzymuje propozycję: odzyska upragnioną wolność w zamian za poddanie się nowatorskiej terapii psychologicznej…
Futurystyczna adaptacja powieści Anthony’ego Burgessa od pierwszych pokazów wywołała gorące spory. Film nominowano do Oscara w czterech kategoriach, jednocześnie zakazując jego wyświetlania w wielu krajach ze względu na ilość ukazywanej na ekranie przemocy, a brutalny Alex DeLarge w hipnotycznej kreacji Malcolma MacDowella na zawsze zapisał się w historii filmowych szubrawców. Lata mijają, a dyskusje na temat moralnego wydźwięku ukazanej w filmie historii trwają do dziś.
Czy film Kubricka nazwać można adaptacją, czy raczej trawestacją powieści Burgessa? Gdzie według reżysera przebiega granica pomiędzy wolnością a zniewoleniem? Czemu służy ukazywana na ekranie przemoc?
Na te i wiele innych pytań spróbujemy odpowiedzieć wspólnie z naszą klubową ekspertką Dianą Dąbrowską. Zapraszamy na seans oraz dyskusję, podczas której będziecie mogli zadawać pytania i dzielić się swoimi pomysłami na interpretację filmu, nawet (a może szczególnie) tymi najbardziej odjechanymi. O czym według Was jest Mechaniczna pomarańcza? Chcemy poznać Waszą opinię!
Diana Dąbrowska
urodzona na południu Włoch, filmoznawczyni, krytyczka filmowa, edukatorka, organizatorka imprez filmowych i przeglądów, dyrektor artystyczna Festiwalu Filmowego Hommage a Kieślowski w Sokołowsku (od 2019 roku). Jej teksty i felietony ukazują się m.in. na Filmwebie, w miesięczniku „ZNAK”, „Ekranach” i miesięczniku „KINO”. W sieci prowadzi projekt edukacyjnych spotkań online i podcastów „Accademia włoskiego kina”, gdzie przygląda się mniej lub bardziej znanym dziełom wspaniałej kinematografii z Półwyspu Apenińskiego. Współredaktorka publikacji naukowej (razem z dr Anną Miller-Klejsą) Kino włoskie po 1980 roku (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018). Autorka podcastu „Kieślowski 2.0 – Nauka o filmie poprzez twórczość Krzysztofa Kieślowskiego”, w którym wystąpili m.in. Agnieszka Holland, Janusz Zaorski, Michał Oleszczyk i Mikołaj Jazdon. Zdobywczyni II miejsca w prestiżowym Konkursie dla krytyków filmowych im. Krzysztofa Mętraka (2020), nagrody publiczności w Ogólnopolskim Konkursie Prelegentów Filmowych organizowanym przez Polską Federację Dyskusyjnych Klubów Filmowych (2020) oraz Nagrody im. Leopolda Staffa za promocję włoskiej kultury w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem kina (2018). W 2022 została wyróżniona nagrodą Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej w kategorii „Krytyka Filmowa”. Jej największym skarbem jest Kędziorek – psi przyjaciel, pieszczoch, powszechnie znany najlepsi psi filmoznawca i bywalec wielu festiwali filmowych