Wszystko za życie
Pora na wielki finał trzeciej edycji Klubu filmowego {OD-JAZD}! Ostatnia w tym sezonie filmowa podróż zaprowadzi nas na dzikie rubieże Alaski, do skrytego w cieniu drzew Magicznego Autobusu – celu wędrówki bohatera Wszystko za życie [Into the Wild] Seana Penna.
Zaraz po ukończeniu college'u zdolny uczeń i sportowiec Christopher McCandless rezygnuje z perspektyw kariery prawniczej, pozbywa się wszystkich pieniędzy i wyrusza w drogę. W wagonach pociągów towarowych, pieszo, autostopem przemierza kontynent przygotowując się do swojej największej życiowej przygody – zimy spędzonej na Alasce z dala od wszelkiej cywilizacji.
Oparta na faktach książka Jona Krakauera, oraz jej wyróżniona dwiema nominacjami do Oscara adaptacja w reżyserii Seana Penna uczyniły z bohatera postać niemal kultową. Śladem McCandlessa wyruszyły tłumy naśladowców, pojazd niejednego obieżyświata został nazywany jego imieniem, a niezapomniany soundtrack Eddiego Veddera towarzyszył podróżnikom na niejednej autostradzie. Dla jednych utrzymane w konwencji kina drogi Wszystko dla życie to opowieść o młodym idealiście buntującym się przeciw konsumpcjonizmu i prymatowi pieniądza, dla innych źródło inspiracji, symbol marzeń o nieskrępowanej wolności i poszukiwaniu duchowej pełni, dla jeszcze innych naiwna laurka na cześć brawury i ignoranctwa w skrajnie trudnych warunkach.
O tych i wielu innych interpretacjach filmu porozmawiamy wspólnie z naszą klubową ekspertką Dominiką Laszczyk-Hołyńską. Zapraszamy na seans oraz dyskusję, podczas której będziecie mogli zadawać pytania i dzielić się swoimi pomysłami na interpretację filmu, nawet (a może szczególnie) tymi najbardziej odjechanymi. O czym według Was jest Wszystko za życie? Chcemy poznać Waszą opinię!
- Dominika Laszczyk-Hołyńska
- krytyczka filmowa, absolwentka filmoznawstwa i wiedzy o nowych mediach w Instytucie Sztuk Audiowizualnych Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz Ciências da Comunicação na Universidade Autónoma w Lizbonie, uczestniczka festiwali filmowych (marzy, by na kolejny festiwal w Cannes dotrzeć autostopem), współpracowała z kinem Żeglarz i kinem Kijów, festiwalami SplatFilm Fest, Millenium Docs Against Gravity i Timeless Film Festival, publikawala na łamach portalu KMAG, Stowarzyszenia Filmowego Filmeter. Członkini jury studenckiego Krakowskiego Festiwalu Filmowego i Loży Krytyków Festiwalu Kamera Akcja. Specjalizuje się w kinematografii australijskiej. Zna na pamięć filmy Toma Forda, a uwielbienie dla kina łączy z pasją do podróży, nieustannie powracając na pasma filmowych autostrad amerykańskiej kontestacji.