17/03/2022
panel dyskusyjny

Sacrum i profanum

Spotkanie z JJ Charlesworth, Byzantią Harlow i Janem Tarnasem

JJ Charlesworth

autor i krytyk artystyczny. Od 2006 pracuje w redakcji londyńskiego czasopisma artystycznego „ArtReview”, gdzie jest jednym z redaktorów. W połowie lat 90. studiował sztuki piękne w londyńskim Goldsmiths College, potem zajął się krytyką. Autor recenzji, artykułów i komentarzy publikowanych w pismach takich jak „Art Monthly”, „Modern Painters”, „Time Out London”, „Third Text” oraz w dzienniku „Daily Telegraph” i w serwisach internetowych takich jak art-agenda.com, artnet.news czy CNN Style. Regularnie pisze na temat styku polityki i sztuki, zwłaszcza w kontekście przetaczających się obecnie przez Europę i Amerykę debat o wojnach kulturowych. Czerpiąc inspirację z marksistowskiej tradycji politycznej, określa siebie jako lewicowego libertarianina i humanistę, przeciwnego wszelkim formom mizantropijnych, antyludzkich tendencji kulturalnych, bez względu na to, czy mają swe źródło na „postępowej” lewicy czy „konserwatywnej” prawicy.

 

Manick Govinda

niezależny autor, mentor artystów, wykładowca, kurator i konsultant artystyczny. Pracował z wieloma uznanymi artystami, takimi jak Zarina Bhimji, Zineb Sedira, Franko B, David Blandy czy Larry Achiampong, by wymienić tylko kilka nazwisk. Razem z Agnieszką Kołek jest współkuratorem Napięć kulturowych, nowego cyklu publicznych dyskusji w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski. Określa siebie jako eklektyka otwartego na rozmaite idee i poglądy, jak również na nierozwiązywalne sprzeczności. Wynika to m.in. z faktu, że pochodzi z rodziny, w której splatają się tradycje świeckie, hinduistyczne i muzułmańskie.

 

Byzantia Harlow

w 2015 roku ukończyła studia w Royal College of Art. Wystawy indywidualne: Take What Resonates, Harlesden High Street, Londyn (2021); Lunar Water, Platform Southwark, Londyn (2019) i From the same source I have not taken, Yamamoto Keiko Rochaix, Londyn (2018). Wystawy grupowe: Shaking the Habitual, Galeria Duarte Sequeira, Portugalia (2020); Earth Eaters, Cole Projects, Londyn (2020); Ancient Deities, Arusha Gallery, Edynburg (2020); Moving Oracles kuratorka Johanna Janssen, Berlin (2020); Hummadruz, Newlyn Art Gallery, Kornwalia (2018) oraz Bloomberg New Contemporaries, ICA London & Bluecoat Liverpool (2016). Inspiruje ją wiara, wierzenia, rytuał, a także replikacje i luki między doświadczeniem i efektem. Jej instalacje wymagają od widza aktu wiary, otwierającego drzwi do możliwego oświecenia i potencjalnego rozczarowania. Równolegle z twórczością artystyczną zajmuje się wróżeniem z kart tarota przy użyciu stworzonej przez siebie talii. W Soho Radio prowadzi audycję, gdzie wraz z zaproszonymi gośćmi rozważa kwestie teoretyczne.

 

Agnieszka Kołek

artystka, kuratorka, współzałożycielka festiwalu artystycznego Passion for Freedom London Arts Festival. Wychowana jako katoliczka. Przebyta w dzieciństwie ciężka choroba uświadomiła jej, jak wszystko jest nietrwałe i jak cenna jest każda chwila.

 

Jan Tarnas

historyk sztuki, filozof, krytyk artystyczny i literacki. Od 2018 doktorant na Wydziale Filozofii Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego. W zakresie badań naukowych podejmuje problematykę związaną z obszarami: ontologii, metodologii i filozofii sztuki; historii i teorii sztuki; a także teorii literatury. W ramach pracy doktorskiej przygotowuje dysertację z zakresu ontologii dzieła sztuki. Od stycznia 2021 redaktor prowadzący magazynu „Obieg”.

Cykl spotkań sfinansowany ze środków
Współorganizator
Partnerzy medialni
  • Zdjęcie w tle
    • Kadr z animacji W cieniu: współczesna Odyseja Lubomira Arsova

    •  

  • O debacie
    • Wstęp wolny.
    • Wydarzenie transmitowane na Facebooku i YouTube Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski.
    • Zapis debaty (z napisami po polsku i angielsku) jest dostępny tutaj.
17/03/2022
18:30