praca w kolekcji

Joseph Kosuth oraz Ilya Kabakov

Korytarz dwóch banalności

  • Joseph Kosuth oraz Ilya Kabakov, Korytarz dwóch banalności, 1994. Fragment instalacji artystycznej (w pełnej wersji prezentowanej na wystawie w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w 1994 roku)
  •  
  • Praca powstała na zamówienie Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w 1994 roku, w ramach wystawy Josepha Kosutha oraz Ilji Kabakov, pod tytułem Korytarz dwóch banalności. Na stu dwudziestu, ustawionych rzędem, stołach Rosjanin Ilya Kabakov pokazał wytwory sowieckiej propagandy i donosy mieszkańców domów komunalnych w Moskwie na sąsiadów, a Amerykanin Joseph Kosuth zaprezentował cytaty z wypowiedzi historycznych postaci, nie bojąc się przy tym sięgania do słów osób kojarzonych z systemami totalitarnymi. Biegnąca przez wszystkie stoły linia podziału, utworzona przez zetknięcie uporządkowanej, chłodnej, szarej powierzchni zajętej przez Kosutha ze zużytą i odrapaną płaszczyzną należącą do Kabakova, buduje konkretną narrację. Na szarym tle duże, białe, eleganckie, wykonane sitodrukiem litery; naprzeciw kserograficzne kolaże utworzone z maszynopisów oraz pocztowych kartek, ozdobionych radziecką ikonografią propagandową. Praca ma bezcenny charakter, jest bowiem szczególnym świadectwem jednorazowej współpracy artystów konceptualnych: Josepha Kosutha oraz Ilji Kabakov.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego w ramach Rozwoju Kolekcji Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski.