praca w kolekcji

Ludwika Ogorzelec

Prostokątna

  • Ludwika Ogorzelec, Prostokątna, 1987

  •  

  • Prostokątna to największa praca Ludwiki Ogorzelec z cyklu Przyrządy równoważne. Rzeźba została zrealizowana we Francji, w La Ferté-sous-Jouarre, i była eksponowana na wystawie sztuki abstrakcyjnej Salon des réalités nouvelles w Paryżu w 1989 roku. Oddziaływanie artystyczne można widzieć w napięciu między prostokątną, niemalże malarską, płaszczyznową strukturą budowaną z delikatnych elementów drewna o naturalnych kształtach a masywną drewnianą podstawą i ramieniem dźwigającym szeroką prostokątną ramę. Ten element wspierający – kluczowy dla tradycyjnej rzeźby – zanikł w późniejszych pracach Ludwiki Ogorzelec z cyklu Krystalizacja przestrzeni, w których drewniana, a później celofanowa lub metalowa, dekoracyjna struktura była wpisywana całkowicie w przestrzeń pomieszczenia, budynku czy w pejzaż. Z tej perspektywy można widzieć rzeźbę Prostokątna jako pracę spajającą dwa etapy twórczości Ludwiki Ogorzelec.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego w ramach Rozwoju Kolekcji Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski.