Małgorzata Mirga-Tas
Romani Kali Daj,
Roma News,
Diłoseskro Dziwes,
Miri Phuri Daj
Prace Małgorzaty Mirgi-Tas to kolażowe obrazy na płótnie, obiekty wzorowane na ludowych kapliczkach oraz charakterystyczne parawany, które stały się znakiem rozpoznawczym artystki na międzynarodowych wystawach w Berlinie i Timişoarze.
Zakupione do Kolekcji Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w 2021 roku cztery prace, wykonane w latach 2017–2019, przedstawiają codzienne życie romskich społeczności toczące się na terenie stałych osiedli. Mirga-Tas ukazuje z jednej strony zmiany zachodzące w zwyczajach Romów, z drugiej – trwanie modeli społecznych wypracowanych przez nich przez stulecia, wspólnotowe aktywności realizowane poza czterema ścianami. Charakterystyczne dla jej najnowszej twórczości jest łączenie malarstwa z kolażami wykonywanymi ze znalezionych tkanin. Na płótnach pojawiają się cekiny, sznurki, frędzle; widać wyraźnie przywiązanie do ornamentalnych form i linii. Wszystkie jej obrazy bazują na prostych formach. Artystka maluje akrylami, używając intensywnych barw, połączonych z mocnym konturem. Przedstawia sceny rodzajowe z udziałem ludzi, zwierząt, roślin, przedmiotów codziennego użytku, zaobserwowane na romskich osiedlach. Chętnie portretuje romskie kobiety, malując je na dekoracyjnym tle. Portrety kobiet ze swojej rodziny Mirga-Tas umieszcza też na parawanach, obiektach artystycznych wykonanych techniką patchworkową, łączącą malarstwo z tkaninami. Należy do nich parawan Romani Kali Daj [Romska Madonna], wykonany z tkanin, które artystka otrzymała od rodziny lub znajomych. Te skrawki materiałów mają swoją wartość emocjonalną – wplecione w prace, tworzą dodatkowe konteksty. Artystka maluje obrazy na podstawie fotografii swojego wujka, Andrzeja Mirgi, który fotografował romskie osiedla.
Wystawa Małgorzaty Mirgi-Tas będzie reprezentować Polskę na najbliższym 59. Biennale Sztuki Współczesnej w Wenecji, rozpoczynającym się 22 kwietnia 2022 roku.