audioteatr

Bóg i proch

Bóg i proch to seria eksperymentalnych spektakli na pograniczu performansu, muzyki i sztuk plastycznych, realizowanych na podstawie autorskiej sztuki teatralnej Tomasza Mana. Audioteatr to próba przełożenia tradycyjnej formy teatru radiowego na żywy plan. W 2022 roku w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski zaprezentowanych zostanie sześć premier. 

Głównym celem projektu jest realizacja autorskiej formy teatralnej  widowiska opartego na warstwie dźwiękowej. Dźwięk realizowany jest na scenie przez aktorów i muzyków za pomocą rozmaitych instrumentów  nie tylko ze świata muzyki, ale też odpowiednio amplifikowanych przedmiotów codziennego użytku. Zastosowanie specjalnych technik nagłośnieniowych (jak przetworniki piezoelektryczne czy mikrofony stykowe) pozwala z jednej strony usłyszeć zwyczajne przedmioty, a z drugiej użyć ich w procesie kompozycji muzycznej bądź improwizacji. Obecność amplifikowanych przedmiotów w świecie muzyki i wykorzystanie ich potencjału kreatywnego ma długą historię (John Cage, Pierre Schaeffer i inni), którą najlepiej wyraża tradycja awangardy i muzyki konkretnej. Wykorzystanie audytywnych cech otaczającego nas świata i angażowanie niecodziennych źródeł dźwięku w kreacji scenicznej było podstawą słuchowisk radiowych Orsona Wellsa w czasach złotej ery radia.

W cyklu przedstawień dramaturg podejmuje się reinterpretacji znanych powszechnie motywów ze Starego Testamentu. Bóg i proch to historia człowieka, który po wygnaniu z raju stara się znaleźć porozumienie ze swoim stwórcą. 

Do udziału w projekcie zaproszeni zostali znakomici aktorzy. W części pierwszej wystąpiła Małgorzata Kożuchowska, Mariusz Bonaszewski i Sambor Dudziński, w drugiej  Karolina Gorczyca, Mateusz Kmiecik i Zdzisław Wardejn.

Więcej informacji w zakładce Program.

 

Cykl sfinansowany ze środków
Parterzy medialni