Robert Walser. I would prefer not to
Katarzyna Kalwat – reżyserka, absolwentka psychologii na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie oraz Wydziału Reżyserii Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie, stypendystka Rządu Francuskiego. Jej prace często mają początek w poszukiwaniach archiwalnych i skupiają się na badaniu mechanizmów pamięci i postpamięci. Zrealizowała m.in. spektakl Holzwege (prod. TR Warszawa, 2016 w ramach nurtu programowego Młody TR), który zdobył Grand Prix 22. Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej, a także Reykjavik ’74 (Teatr im. Wilama Horzycy w Toruniu, 2017), który otrzymał drugą nagrodę w Konkursie Sztuki Reżyserskiej Interpretacje 2018. Podczas tegorocznego Festiwalu Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień 2018 zaprezentowała performatywną operę Rechnitz (prod. TR Warszawa, 2018).
Reżyserka działa na styku dziedzin sztuki, a także bada wspólny obszar performansu i teatru. Interesuje ją formy procesualne oraz emancypacja sztuki spod władzy twórcy i dyskursywny wymiar tego gestu. Zrealizowała m.in. instalację Robert Walser. I would prefer not to (prod. Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie, 2018). W marcu 2018 roku w ramach stypendium przyznanego przez Instytut Francuski i Cité des Arts w Paryżu zaprezentowała porezydencyjny pokaz projektu Ekstazy, zbudowany wokół biografii i twórczości artystki Marii Klassenberg. W pokazie wzieła udział Maria Maj oraz Justyna Wasilewska. Ostatnim projektem Kalwat z pogranicza dziedzin jest Grotowski non fiction zrelizowany wspólnie z artystą wizualnym Zbigniewem Liberą. Kuratorką projektu jest Joanka Zielińska ( prod. Wrocławski Teatr Współczesny, 2019 )
- Fot. Tomasz Tyndyk