Rozdroże 2018
24. Międzynarodowy Festiwal Sztuk Performatywnych. Dwa spojrzenia na człowieka. Spektakle wizualne z Paryża i Tajpej
Festiwal Rozdroże powraca po rocznej przerwie, z kameralnym programem, lecz zachowując swój profil i poziom. Interdyscyplinarny, autorski Festiwal Rozdroże (organizowany od 1994 roku) prezentuje spektakle z pogranicza sztuk performatywnych i wizualnych. Do udziału w Festiwalu zapraszani są artyści z zagranicy, których nowatorska twórczość jest nieznana lub bardzo mało znana warszawskiej publiczności. W ciągu 23 lat na Festiwalu wystąpili artyści z 16 krajów, w tym tak wybitni jak: Wuppertalski Teatr Tańca Piny Bausch z Niemiec, tancerz Kazuo Ohno z Japonii, performerka i wokalistka Meredith Monk ze Stanów Zjednoczonych. Odbiorcami programu dotychczasowych edycji Festiwalu było ponad 50 tysięcy osób.
Podczas Festiwalu Rozdroże 2018 prezentowane będą unikalne spektakle z pogranicza tańca i instalacji wizualnej. Wybrane do pokazania spektakle grup Compagnie 2minimum z Paryża oraz Anarchy Dance Theatre z Tajpej stanowią wyrafinowane studia ludzkiego ciała. Można je rozpatrywać np. w kontekście toczonego dyskursu dotyczącego ciała człowieka i jego reprezentacji oraz refleksji nad naturą wizualnej percepcji (choćby w pracach krytyczki sztuki Amelie Jones, czy filozofa Richarda Shustermana).
W czasach ekspansji mediów, narzucają one sposoby reprezentacji, percepcji i interpretacji ludzkiego ciała. Można się temu przeciwstawić, czego dowodem jest twórczość nowatorskich artystów zaproszonych na tegoroczną edycję Festiwalu: artystki wizualnej i choreografki Mélanie Perrier z Francji oraz choreografa i architekta Jeffa Chsieh – hua Hsieha z Tajwanu. Ciało tancerki w ich unikalnych dziełach jest zarówno medium, jak i bohaterem i przestrzenią spektaklu. W prezentowanych spektaklach używane są różne sposoby i techniki kreowania i oświetlania obrazu: od użycia oryginalnego systemu ukrytych lampek LED-owych dla nadania wrażenia pulsowania ciała i przestrzeni, do operowania interaktywnym systemem cyfrowych projekcji live obejmujących całe ciało tancerki, które zacierają granice między ciałem fizycznym i ciałem wirtualnym.
Życząc widzom spektakli oraz uczestnikom prelekcji i spotkań Festiwalu Rozdroże 2018 niezwykłych wrażeń, zaskakujących odkryć oraz inspiracji, pozwalam sobie zacytować opinię bacznego, wieloletniego obserwatora festiwalu, profesora dr hab. Leszka Kolankiewicza z Zakładu Teatru i Widowisk Instytutu Kultury Polskiej Uniwersytetu Warszawskiego: „Od początku ten Festiwal zaskakiwał swoją nowatorską formułą. Skupiony na formach interdyscyplinarnych, łączących teatr z tańcem nowoczesnym i ze sztukami wizualnymi, prezentujący nowatorskie i zróżnicowane zjawiska z zagranicy i to, co odkrywcze wśród dokonań warszawskich zespołów eksperymentalnych – dawał warszawskiej publiczności wyjątkową szansę stanięcia co roku na tych Rozdrożach i rozpatrzenia się w horyzontach sztuki współczesnej. (...) Ułożony przez Janusza Marka – jak zawsze z głęboką znajomością rzeczy i prawdziwym wyczuciem pulsu czasu – program Rozdroża 2018 to połączenie widowiskowych reprezentacji ludzkiego ciała i autorefleksji twórców na temat istoty kultury wizualnej, a więc dwóch czołowych tematów współczesnej refleksji humanistycznej. Wystarczy tu wskazać tłumaczone na język polski i szeroko dyskutowane książki Richarda Shustermana z zakresu tak zwanej somaestetyki – ostatnio Myślenie ciała – czy kultową już pracę W.J.T. Mitchella Czego chcą obrazy? Program najnowszego Festiwalu Rozdroże 2018 – poprzez prezentacje spektakli tajwańskiego Anarchy Dance Theatre i Compagnie 2minimum z Paryża – byłby wejściem w sam środek tych aktualnych dyskusji i ważnym w nich głosem.”
Chciałbym podziękować wszystkim osobom, instytucjom, firmom i organizacjom, które wsparły tegoroczną, już XXIV edycję Festiwalu.
- Z nadzieją na kontynuację festiwalu w następnych latach,
- Janusz Marek
- kurator festiwalu Rozdroże 2018