Spotkanie z Ayi Lurie, dyrektorką i główną kuratorką Herzliya Museum of Contemporary Art
w ramach cyklu Curating Institution
Pytanie o współczesną pozycję instytucji wystawienniczych zajmujących się sztuką współczesną kieruje uwagę na potencjał krytyczny danej placówki. Oczekuje się zwykle od muzeów i galerii sztuki współczesnej, że będą zajmować konkretne stanowiska wobec zachodzących zmian społecznych, politycznych czy też gospodarczych: często stają się one zakładnikami rozgrywek ideologicznych i propagandowych. Bez względu na to, jaką pozycję zajmują, instytucje te są istotnym elementem prowokującym czy też uzupełniającym długofalowe procesy produkcji wiedzy. W aktualnie zachodzących globalnie zwrotach narodowych, próby kształtowania tożsamości wydawać się mogą ryzykowne, ale to właśnie muzea i galerie zajmujące się sztuką współczesną dysponują wiedzą i doświadczeniem, by pytanie o tożsamość i naród móc potraktować otwarcie i krytycznie zarazem. W ramach projektu {Curating Institution}, przygotowanego przez Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, zaproszona została Aya Lurie, dyrektorka i główna kuratorka Muzeum Sztuki Współczesnej Herzliya w Izraelu, która podda refleksji kwestie narodowości i muzealnictwa w procesach kształtowania tożsamości izraelskiej sztuki. Jednocześnie zastanawiając się nad tym, czym jest owa tożsamość i jak z nią pracować współcześnie. Aya Lurie przedstawi pewien ciąg dziejów izraelskiego muzealnictwa, wychodząc od przedstawienia pierwszej w Izraelu kolekcji sztuki – Bezalel – ustanowionej przez artystę Borysa Schatza w 1906 roku, która stała się częścią znaczącą Akademii Sztuki i Projektowania w Jerozolimie. Następnie tematem wykładu będzie syjonistyczna ideologia, która stała za powołaniem w 1938 roku do życia pierwszego izraelskiego muzeum sztuki – Ein-Harod Kibbutz Museum. Na zamknięcie przedstawione zostanie Herzliya Museum, które od 1960 roku stara się łączyć politykę pamięci z pracą z lokalnymi społecznościami.