08/01/2019
spotkanie

Spotkanie z Ferranem Barenblitem, dyrektorem MACBA

w ramach cyklu Curating Institution

  • Gościem spotkania w ramch cyklu Curaiting Institution będzie Ferran Barenblit, dyrektor Museu d'Art Contemporani de Barcelona.
    • Curating Institution to program spotkań w formie dyskusji, wykładów lub seminariów. Do udziału w nim zapraszani są zarówno kuratorzy, jak i dyrektorzy cenionych i ważnych zagranicznych instytucji sztuki współczesnej. Refleksji poddawane są strategie, projekty i myśl teoretyczna, stojące za kształtowaniem krytycznej instytucji w globalnym obiegu artystycznym.
  • Spotkanie poprowadzi dr Piotr Rypson, kurator, historyk sztuki, autor kilku książek, były redaktor naczelny „Obiegu” oraz kurator w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski. 
  •  
  • Ferran Barenblit
    • studiował historię sztuki na Uniwersytecie Barcelońskim (1991) i muzealogię na Uniwersytecie Nowojorskim (1995). Od 2008 roku kieruje pracą CA2M (Centro de Arte de Mayo de la Comunidad) w Madrycie. Muzeum to, założone w 2008 roku w Móstoles, centralnej dzielnicy Madrytu, prowadzi ożywioną działalność w stałym kontakcie z odbiorcami, oferując im bogaty program: wystawy, wydarzenia publiczne, projekty edukacyjne i wydawnicze.
      • Od 2002 do 2008 roku Barenblit był dyrektorem Centre d’Art Santa Mònica, galerii sztuki współczesnej funkcjonującej pod auspicjami Generalitat de Catalunya. W tym czasie zaprezentowano tam projekty lokalnych i zagranicznych artystów takich jak Martí Anson, Alicia Framis, Christian Jankowski, Dora García, Jiri Kovanda, Maria Nordman, Esther Partegàs i Fernando Sánchez Castillo.
    • W latach 1996-1991 i 2000-2001 był głównym kuratorem cyklu imprez Espai 13 w Fundació Joan Miró, gdzie zorganizował piętnaście wystaw. W 2001 roku był kuratorem wystawy Ironia w tymczasowych galeriach fundacji, poświęconą radykalnym przemianom sztuki od lat sześćdziesiątych XX wieku. Od 1994 do 1996 roku był asystentem kuratora w The New Museum w Nowym Jorku, gdzie współpracował z dyrektor Marcią Tucker.
      • Barenblit wygłaszał wykłady na uniwersytetach i w muzeach na całym świecie, w tym na Uniwersytecie Kalifornijskim w Berkeley i w Santa Barbara, Uniwersytecie Stanowym Arizony, Otis School of Art w Los Angeles, Cincinatti Arts Center, Universidad Nacional Autónoma de México, Universidad de Buenos Aires, Universidad Santa Cecilia w São Paulo, Université Paris III – Sorbone Nouvelle, Królewskiej Duńskiej Akademii Sztuk Pięknych w Kopenhadze, na Biennale w Wenecji, w Townhouse w Kairze, Indian Art Fair w New Dehli i Stowarzyszeniu Japońskich Krytyków Sztuki w Tokio. W latach 2006-2011 wygłaszał gościnne wykłady w Royal College of Art w Londynie, w ramach programu Curating Contemporary Art. W 2008 roku był jednym z kuratorów Site Santa Fe Biennial w Meksyku, a w 2014 był członkiem jury Bienal de Cuenca w Ekwadorze. Brał udział w opracowywaniu strategii rozwoju kultury dla Madrytu. W latach 2002-2008 był reprezentantem Generalitat de Catalunya w radzie programowej centrum sztuki Hangar.
    • Jest członkiem ACCA (Katalońskiego Stowarzyszenia Krytyków Sztuki, w którego radzie zasiadał w latach 2000-2002), IKT (Międzynarodowego Stowarzyszenia Kuratorów Sztuki Współczesnej, w którego radzie zasiadał w latach 2011-2014), ADACE (Stowarzyszenia Hiszpańskich Kuratorów Sztuki Współczesnej, w którego radzie zasiada od 2007 roku) i CIMAM (Międzynarodowego Komitetu Muzeów i Kolekcji Sztuki Współczesnej).
  •  
  • dr Piotr Rypson
    • kurator wystaw, krytyk sztuki, historyk literatury i kultury wizualnej, ekspert w dziedzinie edukacji elektronicznej. Były zastępca Dyrektora Muzeum Narodowego w Warszawie.

      • W latach 1978–81 współpracownik Galerii Remont. Od 1984 do 1988 roku prowadził wydawnictwo grupy teatralnej „Akademia Ruchu”. Od 1988 roku współredaktor, a od 1990 do 1995 roku redaktor naczelny miesięcznika sztuki Obieg. Kurator Zbiorów i Galerii Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie (1993 – 1996).

    • W latach 1990-2011 m.in. wiceprzewodniczący Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Sztuki (AICA), Przewodniczący Rady Programowej Fundacji Galerii Foksal, członek Rady Fundacji Kultury, komisji MKiDN, wykładowca Podyplomowego Studium Muzealniczego Uniwersytetu Warszawskiego, Rhode Island School of Design, Miami Ad School. Członek Polskiego Komitetu Narodowego ICOM. Członek Rady Programowej Muzeum Tatrzańskiego w Zakopanym oraz Muzeum Literatury w Warszawie. Członek grona ekspertów Komisji Europejskiej ds. przyszłości portalu Europeana.  Przewodniczący Rady Programowej Międzynarodowego Biennale Plakatu (2013-2017). Przewodniczący Polskiego Komitetu Narodowego ICOM Polska (od 2018).

      • Autor  wielu książek - m.in. Czerwony monter. Mieczysław Berman – grafik, który zaprojektował polski komunizm (2017); Nie gęsi. Polskie projektowanie graficzne 1919-1949 (2011, 2017); Piramidy, słońca, labirynty (2002); Książki i Strony. Polska książka awangardowa i artystyczna w XX wieku (2000), Obraz słowa. Historia poezji wizualnej (1989) – oraz blisko 200 artykułów, esejów, tekstów w katalogach i recenzji drukowanych w Polsce i zagranicą.

    • Autor wystawy poświęconej Tadeuszowi Peiperowi (2015). Ostatnio  przygotował wystawę Krzycząc: Polska! Niepodległa – 1918 w Muzeum Narodowym w Warszawie (2018).

Partnerem wydarzenia jest Ambasada Hiszpanii w Polsce