Horacy Muszyński
ASS.DEATH.DICKS (czyt. aesthetics)
Fabuła serialu ASS.DEATH.DICKS (czyt. aesthetics) Horacego Muszyńskiego opiera się na historii sześciu młodych artystów zaproszonych do stworzenia wystawy. Planowany projekt ma być dla nich otwarciem kariery artystycznej i pierwszym poważnym przedsięwzięciem. Z braku kreatywności, zazdrości czy chęci wygranej młodzi twórcy zaczynają zarzynać się nawzajem, zmieniając galeryjny white cube w krwawą łaźnię. Według Muszyńskiego obecnie to właśnie rywalizacja napędza twórczość artystów młodego pokolenia, ale jest również motorem działań całego społeczeństwa. Brutalny i krwawy serial ASS.DEATH.DICKS (czyt. aesthetics) obnaża egocentryzm i chęć wybicia się za wszelką cenę.
Horacy Muszyński w ramach realizacji dla Project Roomu Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski przemienia przestrzeń galerii w plan filmowy serialu, będącego połączeniem horroru z paradokumentem. Rozpoczęcie zdjęć nastąpi podczas wernisażu. Tego też wieczoru drzwi galerii zostaną zamknięte na siedem dni, cały czas trwania realizacji zdjęć. Muszyński wraz z zaproszonymi aktorami-artystami będą mieszkać i pracować w Project Roomie. Ich działania będą nagrywane przez zamontowane w galerii kamery. Publiczność w tym czasie będzie mogła oglądać, co dzieje się w środku, na ustawionym na zewnątrz ekranie. Po zakończeniu zdjęć drzwi do Project Roomu zostaną otwarte. Odwiedzający zobaczą ślady wydarzeń z planu filmowego. W samym Project Roomie zostanie też zaprezentowane nagranie pokazujące to, co działo się wewnątrz galerii w trakcie realizacji zdjęć do serialu. Będzie można też zobaczyć livestreamy z różnych etapów postprodukcji – pokazujące samego Muszyńskiego, który współpracując z innymi artystami, montuje obraz, tworzy muzykę. W ramach finisażu odbędzie się premierowy pokaz pierwszego odcinka serialu.
Projekt Horacego Muszyńskiego ASS.DEATH.DICKS (czyt. aesthetics) nawiązuje do tradycji seriali paradokumentalnych takich jak Chłopaki z baraków z lat 2000., amerykańskich horrorów z lat 80., w szczególności tych z gatunku slasher, horrorów z analogowymi efektami jak u Davida Cronenberga czy Johna Carpentera. Przestrzeń galerii natomiast po realizacji serialu przypominać będzie efekty działań akcjonistów wiedeńskich, tyle że ściany spłyną nie krwią, ale barwionym syropem cukrowym.
Wystawa Horacego Muszyńskiego jest kontynuacją jego projektu ASS.DEATH.DICKS. Prolog, rozpoczętego w 2017 roku w ramach Triennale Młodych w Orońsku (kuratorzy: Romuald Demidenko, Aurelia Nowak, Tomek Pawłowski). Wówczas to Muszyński zaprosił do udziału w tygodniowym sympozjum grupę nieznających się osób spoza świata sztuki. Przyjechali, odpowiadając na spontaniczne zaproszenie artysty, m.in. profesjonalni aktorzy, członkowie zespołów rekonstruktorskich i amatorzy gier fabularnych. Pod wpływem rozmów z artystami – uczestnikami sympozjum – każdy z nich wytworzył swoje artystyczne alter ego. Zaproszone przez Muszyńskiego osoby zwykle wcielają się w rycerzy, magów czy banitów. W tym wypadku stworzyli fikcyjne postaci malarzy, rzeźbiarzy czy performerów. Zazwyczaj nadają swoim bohaterom imiona, tworzą ich historie, uczą się zmyślonej geografii, zaklęć, alchemii. Tutaj wymyślili postawę twórczą swojej postaci, historię wystaw i konkursów, napisali krótki opis swojej pracy dyplomowej. Efekt końcowy stanowił rodzaj lustrzanego odbicia dla artystów Triennale.
- Tekst
- Aurelia Nowak