Lada Nakonechna
Dni powszednie
Lada Nakonechna zajmuje się rysunkiem i działaniami w przestrzeni publicznej, jest autorką instalacji, filmów i performensów. Używając środków artystycznych dokonuje analizy rzeczywistości odnosząc się do aktualnych problemów politycznych i społecznych. Nie stawiając gotowych tez skłania widza do osobistej refleksji na temat dystrybucji środków i dominacji modelu homo economicus.
Wystawa „Dni powszednie” prezentuje wybór prac Lady Nakonechnej z lat 2009–2012. „Karty pocztowe” (2011–12) to seria uderzająco podobnych do siebie rysunkowych landszaftów wykonanych na postawie zdjęć z internetu. Każdy z nich został stworzony w ciągu jednego dnia i wyceniony w oparciu o dzienną stawkę wynagrodzenia w miejscu gdzie powstał: na Ukrainie, w Szwajcarii i w Polsce. Porównanie wartości wykonanej pracy a co za tym idzie dzieła sztuki w odniesieniu do strefy ekonomicznej w jakiej powstało wypada dramatycznie.
„Pomnik dla 2” (2011) to minimalistyczny obiekt przypominający oparte o siebie nagrobne stalle zawierający dwa lakoniczne epitafia – doniesienia prasowe o dwóch samobójstwach popełnionych ze względów ekonomicznych – w Szwajcarii podczas kryzysu światowego i na Ukrainie w okresie transformacji.
Przeznaczona dla jednego widza instalacja wideo „Cudza historia” (2009) zawiera zapis monologu babci Nakonechnej. Autentyczne rodzinne historie z życia narratorki łączą się w jedną opowieść, utkaną z wielu drobnych epizodów. Opowieść ta mogłaby nie mieć końca. Rodzina przyzwyczajona do snucia przez babcię historii przestała wsłuchiwać się w ich treść, szum jej wypowiedzi traktując jak szum telewizora. Praca odnosi się niemożliwości przetłumaczenia i pełnego zrozumienia rzeczywistości przez przekaz telewizyjny a także do tego w jaki sposób odbieramy przekaz medialny i jak kształtuje on nasze wyobrażenie o świecie.
„Osobista tarcza” (2011) to obiekt, którego pierwowzór został przez artystkę zauważony podczas pobytu w Szwajcarii. Jest to mały płotek ustawiany pomiędzy budynkami w celu odgrodzenia dostępu do przestrzeni między nimi. Został on przerobiony na mobilny obiekt osobistego użytku, osobistą tarczę, która pozwala wyznaczyć granice pomiędzy jego użytkownikiem i otoczeniem. Obiekt został stworzony na wystawę artystki w Szwajcarii, wykonany znacznie taniej na Ukrainie i przewieziony przez artystkę przez granicę Schengen jako bagaż podręczny. Na wystawie w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski zostanie oddany do użytku widzów.
Wystawa prezentowana w ramach projektu TRANSFER: wymiana polsko-ukraińska 2012 realizowanego we współpracy z Pinchuk Art Centre w Kijowie. Kuratorką wystawy jest Marianna Dobkowska.