12/12/2025—25/01/2026
nadchodząca wystawa Project Room
Minimalizacja potrzeb transformacji
Mateusz Hadaś, Marcin Pietrucin
-
Marcin Pietrucin
urodzony w 2003 roku w Olsztynie, absolwent Wydziału Fotografii na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu (2025), obecnie kontynuuje naukę w Instytucie Intermediów. Grzeje ławkę w Artystycznym Związku Sportowym, w ramach którego współrealizował działania m.in. na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu, w galerii SKALA, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie oraz CSW Zamek Ujazdowski. W swojej praktyce bada momenty, w których rzeczywistość zaczyna się rozjeżdżać, a fasada sytuacji pęka, odsłaniając ukryte napięcia. Korzysta z humoru i absurdu jako narzędzi testowania instytucjonalnych i osobistych struktur, szukając luzów w ich pozornie stabilnych formach. Pracuje z filmem, fotografią, obiektem i działaniami performatywnymi, reagując na zastane przestrzenie i ich protokoły. Interesuje go dzieło, które domaga się zaistnienia oraz rola artysty jako inicjatora – osoby tworzącej warunki, w których coś może się wydarzyć. -
Nie wszystko można nazwać sztuką, ale też nikt nie potrafi powiedzieć, co nią jest (no może poza Wikipedią). Powstaje więc pewna szara strefa, dezorientująca uczestników kultury, w której rodzi się przestrzeń do eksperymentu, pomyłek i najważniejszego: poczucia humoru. [...] Nieprzypadkowo wiele działań, które z perspektywy czasu uznajemy za najciekawsze, na początku wyglądały jak żart i często rzeczywiście nim były.
-
-
Mateusz Hadaś
urodzony w 2000 roku we Wrocławiu, absolwent fotografii na Uniwersytecie Artystycznym im. Magdaleny Abakanowicz w Poznaniu. Zawodnik w artystycznym związku sportowym, w ramach którego współtworzył wydarzenia między innymi w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie. - Punktem wyjścia w moich pracach jest fotografia, którą poddaję zarówno cyfrowym, jak i materialnym przekształceniom, oddzielając ją od jej pierwotnych kontekstów i funkcji. W mojej praktyce artystycznej eksploruję zjawisko sztuki, która coraz częściej symuluje samą siebie, powielając rynkowe strategie, estetyczne formuły i gesty wynikające z instytucjonalnych oczekiwań. Zajmuję się również nieczytelnością jako mechanizmem budowania pozoru głębi i sensu, narzędziem pozwalającym sztuce kreować aurę znaczenia niezależnie od treści. Moje prace stanowią próbę analizy systemu wizualnej instytucjonalnej i rynkowej autoreprodukcji.