12/12/202525/01/2026
nadchodząca wystawa Project Room

Minimalizacja potrzeb transformacji

Mateusz Hadaś, Marcin Pietrucin
  • Marcin Pietrucin 
    urodzony w 2003 roku w Olsztynie, absolwent Wydziału Fotografii na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu (2025), obecnie kontynuuje naukę w Instytucie Intermediów. Grzeje ławkę w Artystycznym Związku Sportowym, w ramach którego współrealizował działania m.in. na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu, w galerii SKALA, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie oraz CSW Zamek Ujazdowski. W swojej praktyce bada momenty, w których rzeczywistość zaczyna się rozjeżdżać, a fasada sytuacji pęka, odsłaniając ukryte napięcia. Korzysta z humoru i absurdu jako narzędzi testowania instytucjonalnych i osobistych struktur, szukając luzów w ich pozornie stabilnych formach. Pracuje z filmem, fotografią, obiektem i działaniami performatywnymi, reagując na zastane przestrzenie i ich protokoły. Interesuje go dzieło, które domaga się zaistnienia oraz rola artysty jako inicjatora osoby tworzącej warunki, w których coś może się wydarzyć.
  • Nie wszystko można nazwać sztuką, ale też nikt nie potrafi powiedzieć, co nią jest (no może poza Wikipedią). Powstaje więc pewna szara strefa, dezorientująca uczestników kultury, w której rodzi się przestrzeń do eksperymentu, pomyłek i najważniejszego: poczucia humoru. [...] Nieprzypadkowo wiele działań, które z perspektywy czasu uznajemy za najciekawsze, na początku wyglądały jak żart i często rzeczywiście nim były.

  •  

  • Mateusz Hadaś 
    urodzony w 2000 roku we Wrocławiu, absolwent fotografii na Uniwersytecie Artystycznym im. Magdaleny Abakanowicz w Poznaniu. Zawodnik w artystycznym związku sportowym, w ramach którego współtworzył wydarzenia między innymi w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie.
  • Punktem wyjścia w moich pracach jest fotografia, którą poddaję zarówno cyfrowym, jak i materialnym przekształceniom, oddzielając ją od jej pierwotnych kontekstów i funkcji. W mojej praktyce artystycznej eksploruję zjawisko sztuki, która coraz częściej symuluje samą siebie, powielając rynkowe strategie, estetyczne formuły i gesty wynikające z instytucjonalnych oczekiwań. Zajmuję się również nieczytelnością jako mechanizmem budowania pozoru głębi i sensu, narzędziem pozwalającym sztuce kreować aurę znaczenia niezależnie od  treści. Moje prace stanowią próbę analizy systemu wizualnej instytucjonalnej i rynkowej autoreprodukcji.

 

Cykl wystaw finansowany ze środków:
Partnerstwo medialne:
Identyfikacja graficzna we współpracy z:
  • Wernisaż 
    • 11/12/2025, 19:00.
  • W czasie wernisażu wykonywana będzie dokumentacja fotograficzna i wideo.
  • wtorek 11:0019:00
  • środa 11:0019:00
  • czwartek 11:0020:00
  • piątek 11:0019:00
  • sobota 11:0019:00
  • niedziela 11:0019:00