Joanna Grabski (USA)
Joanna Grabski
jest historyczką sztuki, kierowniczką School of Art i profesorem na Uniwersytecie Stanowym w Arizonie. Obroniła doktorat z historii sztuki i studiów afrykańskich na Uniwersytecie Indiany, a w swoich badaniach koncentruje się na artystach, instytucjach sztuki, życiu miejskim i globalizacji sztuki.
W swojej najnowszej książce zatytułowanej Art World City: The Creative Economy of Artists and Urban Life in Dakar (IU Press 2017) opisuje przenikanie się sceny artystycznej, procesów urbanizacyjnych i globalizacji sztuki na obszarze Dakaru. Na podstawie badań prowadzonych w stolicy Senegalu między 1998 a 2014 rokiem publikacja próbuje odpowiedzieć na pytania, jak i dlaczego artyści tworzą i wystawiają sztukę, a także przeprowadzają transakcje z mediatorami świata sztuki – kuratorami, dziennikarzami, krytykami, animateurs d’art i kolekcjonerami. Stawia tezę, że produkcja artystyczna, wystawiennictwo i mediacje są produktem i odzwierciedleniem zasobów i możliwości miasta oraz relacji wytwarzanych w jego obrębie. W Art World City Grabski zgłębia, jak artyści robią kariery w dynamicznej miejskiej przestrzeni i jak poruszają się w infrastrukturze dostępnej na miejscu i nie tylko.
W 2013 roku premierę miał pełnometrażowy film Grabski Market Imaginary (IU Press), w którym reżyserka skupia się na legendarnym dakarskim targu w Colobane jako miejscu, w którym przekształceniu ulegają przedmioty używane. Market Imaginary umieszcza targ i jego ulice w centrum, jako paradygmatyczne przestrzenie umożliwiające badanie Dakaru, ale także miast w ogóle. Po dakarskiej premierze film wyświetlany był w kilku instytucjach w Stanach Zjednoczonych, Europie i Afryce.
Grabski jest także współredaktorką publikacji pod tytułem African Art, Interviews, Narratives: Bodies of Knowledge at Work (IU Press 2013), w której omawia zastosowanie wywiadów w tworzeniu narracji akademickich, oraz redaktorką gościnną specjalnego wydania „Africa Today” pt. Visual Experience in Urban Africa (2007). Publikowała w kilku zbiorowych wydaniach i periodykach naukowych takich jak „African Arts”, „Art Journal”, „Fashion Theory”, „Nka, Présence Francophone”, „Social Dynamics” czy „Africa Today”. W 2016 roku opublikowała w „Obiegu” artykuł Miejsce El Hadji Sy. Pracownia w dakarskim Village des Arts.
W trakcie rezydencji będzie współpracować przy specjalnym numerze „Obiegu”, tworzonym w ramach projektu „OD-INNIENIE – poza afropolityzmem i innymi stereotypami”. Zamierza skupić się na specyfice Warszawy w kontekście współczesnych projektów artystycznych podejmujących tematy diaspor, mobilności, nacjonalizmu i globalizacji sztuki.