15-30/05/2010
wystawa

Ewa Bobrowska

Aberracje odniesienia

Wystawa Ewy Bobrowskiej obejmuje obrazy malarskie i wideo służące wizualnej konceptualizacji wybranych wątków refleksji filozoficznej Jean-François Lyotarda i Emmanuela Levinasa, dwóch myślicieli kluczowych dla ponowczesności. Prace te dotyczą problemu korespondencji między sztuką i filozofią, rozważanego przez artystkę w kontekście Levinasowskiej problematyki Innego i różnicy – kluczowej w koncepcji sprawiedliwości u Lyotarda. Problematyka ta staje się szczególnie istotna w obliczu eskalacji okrucieństwa, która dokonała się w historii dwudziestowiecznej.

Przyjmując za przesłankę pogląd Lyotarda, zgodnie z którym przemoc rodzi się tam, gdzie wykluczono dialog, Ewa Bobrowska poszukuje wspólnej, inkluzywnej ikonografii, stanowiącej punkt wyjścia i zachetę do refleksji etycznej i estetycznej. W swoich pracach artystka nawiązuje do nurtu sztuki filozoficznie zaangażowanej, którego przedstawicielami byli m.in. Joseph Kosuth, Mark Rothko czy Barnett Newman. Najnowsza wystawa artystki jest próbą nawiązania do problemu obecności śladu graficznego znaku w dyskursie filozoficznym, który – jak twierdził Jacques Derrida – „zawsze uważał, że może się bez niego obejść”. Jest tym samym próbą ukazania uwikłania sztuki i wizualności w struktury dyskursu, wpisania sztuki w horyzont logosu czy niemego pisma.

Wystawa towarzyszy międzynarodowej konferencji filozoficznej Granice słowa i obrazu w myśli Lyotarda i Levinasa w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski.

 

  • Kurator
    • Paweł Polit

 

Ewa Bobrowska 

ukończyła studia artystyczne na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie (dyplom u prof. Mieczysława Wasilewskiego, 2004), oraz studia anglistyczne na Uniwersytecie Warszawskim (2002). Pracuje w Pracowni Multimediów oraz w Katedrze Historii i Teorii Sztuki ASP w Warszawie. Jest doktorantką na Wydziale Grafiki ASP w Warszawie i w Instytucie Filozofii UW. Opublikowała liczne teksty w pismach „Przegląd Filozoficzno-Literacki”, „Przegląd Humanistyczny”, „Sztuka i Filozofia”, oraz w kilku publikacjach zbiorowych dotyczących estetyki współczesnej.