17-19/12/2017

Akademia Radia Azja

Festiwal Radio Azja

  • Warsztaty muzyczne oraz audiowizualne wykłady nawiązujące do koncertów festiwalu Radio Azja. Solidny zastrzyk teorii i praktyki podany w przystępnej i angażującej formie.  
  •  
  • 17/12
    • 16:00
      • Japońskie ekstrema muzyczne w pigułce
      • wstęp wolny
      •  
        • Audiowizualny przegląd skrajnych zjawisk muzycznych z Japonii: od ekstremalnego metalu z udziałem nastoletnich dziewcząt, przez awangardowe wariactwo, zmutowany rock, dekonstrukcyjne kowery anglosaskich klasyków, aż po bastard jazz oraz piłowanie wiolonczeli w wykonaniu (goszczącego niegdyś na festiwalu Radio Azja) mistrza muzycznego performansu. Przy okazji sprawdzimy, czy prezentowane ekstrema mówią nam coś o japońskiej kulturze i społeczeństwie, czy też są zjawiskami zupełnie osobnymi – lub nie występują wyłącznie w Japonii.
        •  
        • Prowadzący:
          • Mariusz Herma – dziennikarz Tygodnika „Polityka” i założyciel serwisu Beehype zrzeszającego około 100 dziennikarzy muzycznych z całego świata; pisuje i opowiada o kulturze japońskiej
          • Artur Szarecki – badacz kultury współczesnej współpracujący z Uniwersytetem Warszawskim, od kilkunastu lat publikuje teksty o muzyce w różnych mediach cyfrowych; pasjonat kultury japońskiej.
          •  
    • 17:30
      • Indonezyjski mixtape
      • wstęp wolny
        • Ponad 17 tysięcy wysp, ćwierć miliarda mieszkańców, ok. 300 grup etnicznych i kilkaset różnych języków – tak w liczbach można podsumować Indonezję. A jak ta etniczna i kulturowa różnorodność przekłada się na muzykę? Posłuchamy gamelanu w różnych wydaniach, dangdutu i indonezyjskiego rock and rolla lat 60., zespołu, który zabrał Chopina na Bali, a oprócz tego kilku zaskakujących fuzji (jak teatr cieni wayang kulit przeszczepiony na grunt hip-hopu). Nie zabraknie muzyki z położonej na zachodzie Sumatry i otoczonej morzem koralowym Papui, oraz wszystkiego, co pomiędzy. Złoży się to na różnorodny, pełen niespodzianek indonezyjski mixtape.
        •  
        • Prowadzący
          • Krzysztof Dziuba – Redaktor Programu 2 Polskiego Radia. Prowadzi m.in. „Nokturn” i „Wieczór płytowy”. Obok szeroko pojętej muzyki klasycznej prezentuje nowe zjawiska muzyczne krajów Azji, a także azjatyckie perełki/odkrycia prosto ze starych kaset i płyt winylowych. Podróż, która nie skutkuje przywiezieniem do Polski stosu czarnych płyt to dla niego podróż stracona. Studiował muzykologię (w Warszawie) oraz etnomuzykologię (w Indonezji). Członek Warszawskiej Grupy Gamelanowej.
          •  
  • 18/12
    • 16:30–19:00
      • Koreańska opera pansori
        • Mouth & Hand Studio (Korea Południowa)
        • wstęp wolny, zapisy: radioazja.pl
          • Pansori to tradycyjna koreańska opera, w wykonanie której zaangażowany jest jedynie  wokalista oraz akompaniujący mu bębniarz. Wokalista odgrywa wszystkie role w sztuce, dostosowując swój głos do aktualnej roli, którą z zaangażowaniem odtwarza nie szczędząc żywiołowych okrzyków, odgłosów dźwiękonaśladowczych i wyrazistych gestów. Bębniarz podąża za śpiewakiem, budując dramaturgię spektaklu poprzez zmiany tempa, rytmu oraz motywujące zawołania. Zarówno w warstwie tekstowej, jak i muzycznej, pansori daje artystom przestrzeń do improwizacji. Tradycyjny spektakl koreańskiej opery może trwać nawet do ośmiu godzin. Nie zdarzają się dwa takie same wykonania.
          • Uczestnicy warsztatów poznają podstawowe schematy rytmiczne, używane w pansori,  najważniejsze skale muzyczne oraz podstawy BALIM (sztuka wykonywania gestów z rozkładanym wachlarzem – jedynym rekwizytem używanym w pansori). Część programu stanowić też będzie nauka Minyo – ludowych piosenek koreańskich.
          •  
          • Warsztaty poprowadzą
            • Hyangha Lee – bębniarz,
            • Seunghee Lee – wokalistka pansori
            • Hongshik Kim – bębniarz,
            • Seungtae Shin – bębniarz, śpiewak Minyo
  •  
  • 19/12
    • 13:00–18:30
      • Improwizacja i ekspresja w chórze
        • Senyawa (Indonezja)
        • wstęp wolny, zapisy: radioazja.pl
          • Jak odważyć się na samodzielny występ wokalny lub instrumentalny na tle chóru lub orkiestry? Jak zapomnieć o strachu i dać się ponieść emocjom na scenie? Jak podążać za śpiewem i muzyką, przełamać własne zahamowania i wyzwolić ekspresję? Jak otworzyć się na swój dźwięk i odnaleźć współbrzmienie z innymi?  
          • Senyawa, awangardowy duet z Yogyakarty, poprowadzi warsztat dla wszystkich, którzy chcieliby odnaleźć w śpiewie pierwotną siłę i otworzyć się na nowe wyzwania i muzyczne eksperymenty. W trakcie pięciogodzinnego spotkania uczestnicy zajęć poznają stosowane przez Rullego Shabarę niekonwencjonalne techniki wokalne oraz improwizacyjne, a także odkryją energię, jaką daje wspólne śpiewanie i tworzenie kompozycji. W wyniku pracy warsztatowej powstanie wyjątkowy chór, który finalnie wykona bazujący na tradycyjnej muzyce indonezyjskiej utwór z elementami improwizacji. Efekt warsztatów zostanie zaprezentowany w przestrzeni wystawy Gotong Royong, w trakcie oprowadzania kuratorskiego z Marianną Dobkowską.
          • Warsztaty przeznaczone są dla profesjonalistów i amatorów, zapraszamy również osoby z instrumentami muzycznymi.
          •  
          • Warsztaty poprowadzą
            • Rully Shabara – wokalista
            • Wukir Suryadi – instrumentalista, budowniczy instrumentów
            •  
    • 17:30
      • Oprowadzanie kuratorskie po wystawie Gotong Royong. Rzeczy, które robimy razem - wątki muzyczne. Oprowadza Marianna Dobkowska