17—19/12/2017
Akademia Radia Azja
Festiwal Radio Azja
-
Warsztaty muzyczne oraz audiowizualne wykłady nawiązujące do koncertów festiwalu Radio Azja. Solidny zastrzyk teorii i praktyki podany w przystępnej i angażującej formie.
-
-
17/12
- 16:00
- Japońskie ekstrema muzyczne w pigułce
- wstęp wolny
-
- Audiowizualny przegląd skrajnych zjawisk muzycznych z Japonii: od ekstremalnego metalu z udziałem nastoletnich dziewcząt, przez awangardowe wariactwo, zmutowany rock, dekonstrukcyjne kowery anglosaskich klasyków, aż po bastard jazz oraz piłowanie wiolonczeli w wykonaniu (goszczącego niegdyś na festiwalu Radio Azja) mistrza muzycznego performansu. Przy okazji sprawdzimy, czy prezentowane ekstrema mówią nam coś o japońskiej kulturze i społeczeństwie, czy też są zjawiskami zupełnie osobnymi – lub nie występują wyłącznie w Japonii.
- Prowadzący:
- Mariusz Herma – dziennikarz Tygodnika „Polityka” i założyciel serwisu Beehype zrzeszającego około 100 dziennikarzy muzycznych z całego świata; pisuje i opowiada o kulturze japońskiej
- Artur Szarecki – badacz kultury współczesnej współpracujący z Uniwersytetem Warszawskim, od kilkunastu lat publikuje teksty o muzyce w różnych mediach cyfrowych; pasjonat kultury japońskiej.
- 17:30
- Indonezyjski mixtape
- wstęp wolny
- Ponad 17 tysięcy wysp, ćwierć miliarda mieszkańców, ok. 300 grup etnicznych i kilkaset różnych języków – tak w liczbach można podsumować Indonezję. A jak ta etniczna i kulturowa różnorodność przekłada się na muzykę? Posłuchamy gamelanu w różnych wydaniach, dangdutu i indonezyjskiego rock and rolla lat 60., zespołu, który zabrał Chopina na Bali, a oprócz tego kilku zaskakujących fuzji (jak teatr cieni wayang kulit przeszczepiony na grunt hip-hopu). Nie zabraknie muzyki z położonej na zachodzie Sumatry i otoczonej morzem koralowym Papui, oraz wszystkiego, co pomiędzy. Złoży się to na różnorodny, pełen niespodzianek indonezyjski mixtape.
- Prowadzący
- Krzysztof Dziuba – Redaktor Programu 2 Polskiego Radia. Prowadzi m.in. „Nokturn” i „Wieczór płytowy”. Obok szeroko pojętej muzyki klasycznej prezentuje nowe zjawiska muzyczne krajów Azji, a także azjatyckie perełki/odkrycia prosto ze starych kaset i płyt winylowych. Podróż, która nie skutkuje przywiezieniem do Polski stosu czarnych płyt to dla niego podróż stracona. Studiował muzykologię (w Warszawie) oraz etnomuzykologię (w Indonezji). Członek Warszawskiej Grupy Gamelanowej.
- 16:00
-
18/12
- 16:30–19:00
- Koreańska opera pansori
- Mouth & Hand Studio (Korea Południowa)
- wstęp wolny, zapisy: radioazja.pl
- Pansori to tradycyjna koreańska opera, w wykonanie której zaangażowany jest jedynie wokalista oraz akompaniujący mu bębniarz. Wokalista odgrywa wszystkie role w sztuce, dostosowując swój głos do aktualnej roli, którą z zaangażowaniem odtwarza nie szczędząc żywiołowych okrzyków, odgłosów dźwiękonaśladowczych i wyrazistych gestów. Bębniarz podąża za śpiewakiem, budując dramaturgię spektaklu poprzez zmiany tempa, rytmu oraz motywujące zawołania. Zarówno w warstwie tekstowej, jak i muzycznej, pansori daje artystom przestrzeń do improwizacji. Tradycyjny spektakl koreańskiej opery może trwać nawet do ośmiu godzin. Nie zdarzają się dwa takie same wykonania.
- Uczestnicy warsztatów poznają podstawowe schematy rytmiczne, używane w pansori, najważniejsze skale muzyczne oraz podstawy BALIM (sztuka wykonywania gestów z rozkładanym wachlarzem – jedynym rekwizytem używanym w pansori). Część programu stanowić też będzie nauka Minyo – ludowych piosenek koreańskich.
- Warsztaty poprowadzą
- Hyangha Lee – bębniarz,
- Seunghee Lee – wokalistka pansori
- Hongshik Kim – bębniarz,
- Seungtae Shin – bębniarz, śpiewak Minyo
- Koreańska opera pansori
- 16:30–19:00
-
19/12
- 13:00–18:30
- Improwizacja i ekspresja w chórze
- Senyawa (Indonezja)
- wstęp wolny, zapisy: radioazja.pl
- Jak odważyć się na samodzielny występ wokalny lub instrumentalny na tle chóru lub orkiestry? Jak zapomnieć o strachu i dać się ponieść emocjom na scenie? Jak podążać za śpiewem i muzyką, przełamać własne zahamowania i wyzwolić ekspresję? Jak otworzyć się na swój dźwięk i odnaleźć współbrzmienie z innymi?
- Senyawa, awangardowy duet z Yogyakarty, poprowadzi warsztat dla wszystkich, którzy chcieliby odnaleźć w śpiewie pierwotną siłę i otworzyć się na nowe wyzwania i muzyczne eksperymenty. W trakcie pięciogodzinnego spotkania uczestnicy zajęć poznają stosowane przez Rullego Shabarę niekonwencjonalne techniki wokalne oraz improwizacyjne, a także odkryją energię, jaką daje wspólne śpiewanie i tworzenie kompozycji. W wyniku pracy warsztatowej powstanie wyjątkowy chór, który finalnie wykona bazujący na tradycyjnej muzyce indonezyjskiej utwór z elementami improwizacji. Efekt warsztatów zostanie zaprezentowany w przestrzeni wystawy Gotong Royong, w trakcie oprowadzania kuratorskiego z Marianną Dobkowską.
- Warsztaty przeznaczone są dla profesjonalistów i amatorów, zapraszamy również osoby z instrumentami muzycznymi.
- Warsztaty poprowadzą
- Rully Shabara – wokalista
- Wukir Suryadi – instrumentalista, budowniczy instrumentów
- Improwizacja i ekspresja w chórze
- 17:30
- Oprowadzanie kuratorskie po wystawie Gotong Royong. Rzeczy, które robimy razem - wątki muzyczne. Oprowadza Marianna Dobkowska
- 13:00–18:30