Dekolonizacja ekranu
Sztuka filmowa, podobnie jak współczesna polityka i ekonomia, uwikłana jest w kolonialne podziały. O kształcie kinematografii w dużej mierze decydują dziś niewidoczne mechanizmy władzy, które są efektem historycznych podziałów świata. Prezentowany w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski przegląd filmowy Dekolonizacja ekranu poświęcony jest kinu w kontekście postkolonialnych przemian.
W ramach przeglądu obejrzymy eksperymentalne dokumenty, których twórcy sięgają po materiały etnograficzne, by za ich pomocą krytycznie przepracować kolonialną historię. Czy naznaczone przemocą zakurzone archiwa można odkolonizować i odczytywać dziś krytycznie? Zastanowimy się, czy kinematografie narodowe, które powstały w ostatnich dekadach – na przykład z Filipin czy Australii – działają niezależnie od Zachodu. I czym jest dziś „kino światowe”, jak określa się filmy spoza euroamerykańskiego rynku.
Podczas przeglądu będziemy także analizować mechanizmy kolonialne w kontekście relacji produkcyjnych i politycznych, które organizują współczesną kinematografię. Zastanowimy się, jaka jest rola festiwali, selekcji i funduszy w kształtowaniu kina i czyje polityki kulturalne realizowane są na największych imprezach filmowych.