0305/10/2023
festiwal

Rozdroże 2023

27. Międzynarodowy Festiwal Sztuk Performatywnych.

 Sztuka na koniec świata

Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski oraz Teatr Akt organizują 27 edycję Międzynarodowego Festiwalu Sztuk Performatywnych ROZDROŻE 2023. 

Organizowany od 1994 roku międzynarodowy festiwal sztuk performatywnych Rozdroże prezentuje wartościowe dzieła z pogranicza tańca współczesnego, teatru, sztuk wizualnych i muzyki. Nieznana w Polsce twórczość cenionych artystów z zagranicy konfrontowana jest z nowymi pracami twórców działających w Warszawie.

27. edycja festiwalu będzie prezentować twórczość artystów działających na pograniczu sztuk. Podtytuł festiwalu: Sztuka na koniec świata.

Dzięki festiwalowi widzowie będą mogli odkryć twórczość cenionych na świecie prekursorów interdyscyplinarnych widowisk i instalacji: Shiro Takataniego i grypy Dumb Type z Kioto. Będzie to możliwe dzięki prelekcji krytyczki Yukiko Shikaty i projekcji filmów o twórczości Shiro Takataniego i grupy Dumb Type. Takatani jest jednym z najwybitniejszych japońskich twórców sztuki współczesnej. W swoich pracach wykorzystuje technologie cyfrowe. Takatani i Grupa Dumb Type stworzyli dziesiątki spektakli i instalacji, w których działania performerów traktowano na równi z projekcjami obrazów, dźwiękiem i aranżacją przestrzeni. Zawarty w nich przekaz duchowy dotyka niepotocznego wymiaru życia. Można je uznać za rodzaj artystycznej medytacji.

Ponadto pokazany zostanie nowy, premierowy spektakl autorstwa warszawskich artystów z Teatru Akt. Teatr Akt działa od 1989 roku. Założyli go adepci Szkoły Pantomimy przy Teatrze Żydowskim: Agnieszka i Tomasz Musiałowiczowie oraz Marek Kowalski. Stworzyli oni kilkadziesiąt spektakli na pograniczu teatru ruchu, tańca i pantomimy oraz widowisk plenerowych prezentowanych wielokrotnie w Polsce i za granicą. Wybrane na festiwal dzieło podejmuje temat kondycji człowieka w świecie wielowymiarowego kryzysu. Czy przeżywamy koniec znanego nam świata?.

W programie festiwalu znajdzie się również seans fotografii autorstwa Marty Ankiersztejn ze spektakli prezentowanych na kolejnych edycjach festiwalu Rozdroże. To czołowa warszawska fotograficzka specjalizująca się w fotografowaniu tańca współczesnego. Jest absolwentką Wydziału Wiedzy o Teatrze Akademii Teatralnej w Warszawie. Ukończyła 3-letnie Studium Fotografii Związku Polskich Artystów Fotografików. Jest autorką zdjęć z około 300 spektakli tanecznych i laureatką wielu konkursów fotograficznych.

Podtytuł 27. edycji festiwalu Sztuka na koniec świata wyraża przekonanie o powszechnie odczuwanym wielowymiarowym kryzysie. Czy jesteśmy świadkami końca znanego nam świata? Program festiwalu dostarczy materiału do refleksji na ten temat. Pozwoli także odkryć twórczość japońskich artystów: Shiro Takataniego i grupy Dumb Type światowych prekursorów widowisk i instalacji wykorzystujących nowe media oraz poznać premierowy spektakl Teatru Akt z Warszawy. Seans fotografii Marty Ankiersztejn ze spektakli prezentowanych podczas festiwali Rozdroże zaproponuje próbę dostrzeżenia innego wymiaru sztuki.

Ekocyd. Naukowcy o apokaliptycznym stanie naszej cywilizacji.:
() każdego roku tylko z powodu pandemii zanieczyszczenia środowiska, głównie powietrza, umiera 9 milionów ludzi na świecie. [Tomasz Ulanowski. Ostatnia minuta. Pieszo przez antropocen. Agora. Warszawa 2023. str. 194] 
Choć żyjemy w XXI wieku, ciągle mamy mózg rabusia z epoki kamienia łupanego, który zmusza nas do zachłanności.() jeszcze w połowie XX wieku na całym świecie żyły 3 miliardy ludzi, dziś jest nas już 8 miliardów.() Gwałtowny wzrost gospodarczy oznacza zaś nie tylko coraz bliższe granice rozwoju, ale też rosnące nierówności. () [Bogusław Pawłowski, Tomasz Ulanowski. Nagi umysł. Dlaczego jesteśmy, jacy jesteśmy. Ludzka natura bez złudzeń. Agora. Warszawa 2016. str. 230 239] 
Tak zwany rozwój ludzkości oparty na rolnictwie oraz spalaniu paliw kopalnych doprowadził nie tylko do uzależnienia się ludzkości od energii elektrycznej, ale też do globalnego ocieplenia oraz, co gorsza, do katastrofy ekologicznej - a więc do grożącego ekocydem zrujnowania fundamentów ziemskiej biosfery. Spowodowaliśmy szóste wielkie wymieranie. Ta antropogeniczna zagłada przebiega nawet tysiąc razy szybciej niż wcześniejsze normalne niekatastroficzne wymieranie gatunków. [Stuart L. Pimm i inni. The biodiversity of species and their rates of extinction,distribution, and protection. ‘’Science , 30.05.2014. https://bil.ly/3 WNjCbs.( dostęp 29.12.2022) cyt. za: Tomasz Ulanowski. Ostatnia minuta. Pieszo przez antropocen .str. 200-201]  
() albo sami się opamiętamy , albo dalsza historia Ziemi potoczy się bez nas. () Wymarło aż 99 procent gatunków, które kiedykolwiek na naszej planecie żyły. My wciąż należymy do jednego procenta szczęśliwców. Mimo to uparcie podcinamy gałąź, na której siedzimy.’’ [Tomasz Ulanowski. Ostatnia minuta. Pieszo przez antropocen. Agora. Warszawa 2023. str. 202 -203]  
Jedynym naturalnym wrogiem człowieka jest obecnie inny człowiek.() Będziemy więc dalej się niszczyć, aż troszkę się zmniejszy liczba ludzi. (...) [prof. Magdalena Fikus, cytat za: Tomasz Ulanowski. Ostatnia minuta. Pieszo przez antropocen. Agora. Warszawa 2023. str. 228] 
Prof. Bogusław Pawłowski sądzi, że czas na redefinicję idei postępu. Jego zdaniem obecnie maksymalizacja eksploatacji zasobów środowiskowych nie może już być uznawana za postęp.() Warto, żebyśmy wszyscy zmniejszyli nasze oczekiwania, jakie mamy wobec życia, i przede wszystkim przestali gromadzić tyle niepotrzebnych przedmiotów (...). [Tomasz Ulanowski. Ostatnia minuta. Pieszo przez antropocen. Agora. Warszawa 2023. str. 231] 
Chcąc spowolnić i zahamować marsz naszej cywilizacji ku samozagładzie, musielibyśmy więc nie tylko zrozumieć swoją zwierzęcą naturę , ale i wyrzec się części naszego człowieczeństwa. [Jonathan Haidt. Prawy umysł. Dlaczego dobrych ludzi dzieli religia i polityka ? Smak słowa. Sopot 2014. Cytat za: Tomasz Ulanowski. Ostatnia minuta. Pieszo przez antropocen. Agora. Warszawa 2023. str. 233]
Przyroda nie jest po coś. () Ona po prostu się zdarzyła (). Powinniśmy więc podziwiać ją taką , jaka jest,  Dla niej samej. Wymaga to jednak fundamentalnej zmiany filozoficznej i wprowadzenia przyrody do kanonu kulturowego () [prof. Jan Marcin Węsławski. Cytat za Tomasz Ulanowski. Ostatnia minuta. Pieszo przez antropocen. Agora. Warszawa 2023. str. 243 245]
Barry Lopez opowiada, że Indianie Nawaho wymyślili specjalną ceremonię przeznaczoną dla tych współplemieńców, których opuściło piękno. Według Nawahów piękno to: wysoki poziom spójności istniejący od zawsze na świecie. Piękno możemy odzyskać, jeśli tylko zreintegrujemy się ze światem, nad którym nie mamy kontroli’’. [Cytat za: Tomasz Ulanowski. Ostatnia minuta. Pieszo przez antropocen. Agora. Warszawa 2023. str. 244]   
                                                                     ()
Gdzie szukać nadziei i inspiracji ? Może w sztuce artystów takich, jak Shiro Takatani? Shiro Takatani o sztuce, naturze, technologii i percepcji rzeczywistości: W naturze potrzebujesz mikroskopu, żeby zobaczyć bakterie i teleskopu by obserwować gwiazdy. () jeśli ktoś wierzy, że istnieje coś, co chcemy zobaczyć, to ujrzy to. () Ostatecznie, w dzisiejszych czasach, to nie jest kwestia technologii.’’    () japońskie ogrody i świątynie: one są bardzo proste, ale wykorzystują formę pochodzącą od natury. Kształt natury jest prosty, ale…możemy nań patrzeć bez końca. Tę właśnie formę chcę przedstawiać.    [fragmenty wypowiedzi artysty dla filmu Giulio Boato Shiro Takatani-between nature and technology. (Shiro Takatani - między naturą a technologią) w przekładzie kuratora festiwalu.] 

Organizatorzy
Dofinansowano ze środków
  • Festiwal odbędzie się w dniach:
    • 3-5 października 2023
  • Na prelekcje i projekcje wstęp wolny.
  • Rezerwację i sprzedaż biletów na pokazy spektaklu Teatru Akt poprowadzi Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski. 
03/10/2023
19:00
04/10/2023
19:00
Rozdroże 2023