Project Room 2021/2022
Wystawy młodych artystek i artystów w 2021 i 2022 roku
Wystawy Marii Eleny Bonet, Antoniny Konopelskiej, Pawła Łubkowskiego, Malwiny Migacz, kolektywu Młodzi Zdolni Seksowni i Macieja Raucha można było zobaczyć w 2021 i 2022 roku w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w ramach cyklu Project Room.
To już dziesiąta edycja programu skierowanego do młodych artystów, w którego ramach dostają szansę zrealizowania indywidualnej wystawy w jednej z najważniejszych instytucji sztuki współczesnej w Polsce.
Artyści zostali wybrani spośród 217 kandydatek i kandydatów, którzy odpowiedzieli na ogłoszenie o otwartym naborze. Selekcji dokonało jury w składzie: Krystyna Różańska-Gorgolewska, kuratorka Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski (przewodnicząca); Rafał Łubowski, profesor Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu; Grzegorz Wnęk, profesor Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie; Stanisław Brach, profesor Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie.
Cykl zainaugurowała wystawa Macieja Raucha, absolwenta Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Artysta dyplom uzyskał w 2012 roku. Jest twórcą należącym do nurtu realizmu magicznego, malarzem, grafikiem, autorem instalacji, animacji, wideoklipów oraz muzyki eksperymentalnej. Ma na koncie wiele wystaw indywidualnych i zbiorowych. W swej twórczości prezentuje realne postacie osadzone w świecie bajkowym, mitycznym, fantastycznym.
- Młodzi Zdolni Seksowni to studencki kolektyw artystyczny, który powstał w 2018 roku w Poznaniu. To grupa młodych artystów działających w galerii, którą sami nazwali Piec. W skład kolektywu wchodzą:
- Allen Mack – urodzony w Poznaniu w 2001 roku. Od 2020 student malarstwa na Wydziale Malarstwa ASP w Warszawie oraz Wydziale Malarstwa i Rysunku Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu.
- Anna Kossyk – urodzona w Zabrzu w 1998 roku. Od 2018 studentka Scenografii i Projektowania Ubioru na Wydziale Architektury Wnętrz i Scenografii Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu.
- Magda Sokołowska – urodzona w Poznaniu w 1996 roku. Od 2017 studentka malarstwa na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie.
- Amadeusz Robaszkiewicz – urodzony w Poznaniu w 1995 roku. Od 2016 student malarstwa na Wydziale Rysunku i Malarstwa Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu, gdzie w 2019 roku uzyskał dyplom licencjata z malarstwa.
- Julia Olszewska – urodzona w Poznaniu w 2001 roku. Od 2020 studentka projektowania graficznego na Wydziale Grafiki i Komunikacji Wizualnej Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu.
- Maria Elena Bonet urodziła się w Mińsku na Białorusi. W 2009 roku ukończyła Białoruską Państwową Akademię Sztuki. W Polsce mieszka od 2021 roku, kiedy została stypendystką programu Gaude Polonia Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W swojej twórczości skupia się na czarno-białej fotografii filmowej i korzysta z alternatywnych technik fotograficznych, takich jak bichromat gumowy, ferrotypia, cyjanotypia oraz fotografia żelatynowo-srebrowa.
- Paweł Łubkowski – malarz, fotograf, twórca obiektów oraz instalacji. W latach 2004–2009 studiował malarstwo na Wydziale Artystycznym Instytutu Sztuk Wizualnych Uniwersytetu Zielonogórskiego. W latach 2013–2014 studiował Kreatywne Przetwarzanie Obrazu Cyfrowego na Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie. Jego prace prezentowane były na wystawach indywidualnych i zbiorowych. Znalazł się też w pierwszej 100. rankingu najważniejszych polskich artystów młodego pokolenia, tworzonym przez największe galerie w Polsce.
- Malwina Migacz ukończyła studia magisterskie w Królewskiej Akademii Sztuki w Kopenhadze, gdzie mieszka i pracuje. Interesuje ją relacja między dominacją a stanem niepodporządkowania. W swoich pracach bada uwarunkowania kontroli, której staramy się poddać nasze otoczenie (człowiek w stosunku do natury i stanu psychicznego) oraz relacje władzy w systemach politycznych, kulturowych i społecznych. Jej prace często opierają się na próbie określenia stanu psychicznego, którym jest dysocjacja, charakteryzująca się trwałym wzorcem lekceważenia i łamania norm społecznych oraz praw innych ludzi. W swojej twórczości używa różnych materiałów, takich jak tekstylia, cement, sproszkowane metale, gips, popiół i wykorzystuje wiele technik – wideo, animacja 3D, malarstwo, fotografia, performans, sound art. W jej pracach często pojawia się motyw konia, który jest dla niej symbolem natury, dzikości i wolności, od zawsze tłumionej i oswajanej przez ludzi. Wędzidło i bicz są narzędziami kontroli, narzędziami wykonanymi ze skór i żelaza. Jej zdaniem ludzkość stara się oswoić i kontrolować naturę, by się do niej zbliżyć. Bardzo interesuje ją związek między tymi siłami. Uważa, że w dominacji możemy poczuć wolność, a w dążeniu do oswojenia czegoś – dzikość.
-
Antonina Konopelska – urodzona w 1990 roku, ukończyła studia w Pracowni Przestrzeni Audiowizualnej („Kowalni”) prof. Grzegorza Kowalskiego na Wydziale Sztuki Mediów Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie oraz w Instytucie Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich na Wydziale Neofilologii Uniwersytetu Warszawskiego. Pracę doktorską pod kierunkiem prof. dr hab. Ewy Zawadzkiej i dr hab. Judyty Bernaś obroniła w Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach (2022). Jest autorką wystaw indywidualnych, m.in. Chór [The Choir], Vienna Woods Gallery, Los Angeles, 2020; Libertango, TRAFO, Szczecin, 2018; The Wax of Poland 3.1, galeria Promocyjna, Warszawa, 2018. Uczestniczyła w wielu wystawach zbiorowych, m. in. Out of Poland, Arena 1 Gallery, Santa Monica Art Studios, 2019; A Process 2.0, Miesiąc Fotografii w Krakowie, 2016; Lektury, galeria Salon Akademii, Warszawa, 2015; Masquerade, CFF The Centre for Photography, Sztokholm, 2012. Stypendystka Instytutu Adama Mickiewicza (Kultura polska na świecie, 2021, 2020, 2018), Stowarzyszenia Autorów ZAiKS (FPT, 2021–2013), finalistka INOUT Festival (2019), programu DEBUTS! (2015), laureatka Nagrody Artystycznej Ministra Spraw Zagranicznych im. Jerzego Warchałowskiego (2014), stypendium Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego za wybitne osiągnięcia artystyczne (2013). Wykładowczyni Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie i Polsko–Japońskiej Akademii Technik Komputerowych w Warszawie.
-
- Po zakończeniu wszystkich prezentacji jury wybierze najciekawszą wystawę, której autor/ka otrzyma dodatkową nagrodę 20 000 zł netto. Swoją ulubioną wystawę wybierze także publiczność. Jej autor lub autorka również otrzyma 20 000 zł netto.