10/10-17/11/2019
wystawa

Horacy Muszyński

ASS.DEATH.DICKS (czyt. aesthetics)

Sześciu aktorów zostaje zamkniętych na tydzień w galerii sztuki. Grają w serialu o młodych artystach pracujących nad wystawą, która ma otworzyć im drzwi do kariery. Jednak to zawiść i chęć wybicia się zamiast współpracy stają się główną motywacją ich działań. White cube szybko zamienia się w krwawą rzeźnię. Projekt ASS.DEATH.DICKS (czyt. aesthetics) Horacego Muszyńskiego to metafora rywalizacji i egocentryzmu, które napędzają społeczeństwo, a i świat sztuki zaczął powielać te niebezpieczne schematy.

W ramach projektu przestrzeń Project Roomu w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski stanie się eksperymentalnym planem filmowym. Grupa aktorów-artystów spędzi tu siedem dni, podczas których powstanie krwawy serial, będący połączeniem horroru z paradokumentem. Wernisaż wystawy będzie jednocześnie pierwszym dniem zdjęciowym. Horacy Muszyński wraz z aktorami nie opuści galerii przez cały czas realizacji serialu. Artyści będą tu pracować i mieszkać. Dzięki kamerom przemysłowym publiczność będzie mogła obserwować na ekranie zewnętrznym, co dzieje się w środku. 

Po tygodniu ekipa opuści galerię, a drzwi Project Roomu zostaną otwarte dla widzów. Ściany, po których spłynęła krew, brudne łóżka i nagromadzone śmieci to tylko kilka elementów scenografii, które zobaczą widzowie. W Project Roomie pokazane zostanie także zrealizowane w ciągu tygodnia nagranie z kamer, a dodatkowo w formie livestreamów będzie można obejrzeć różne etapy postprodukcji – montaż czy tworzenie muzyki. Podczas finisażu odbędzie się premiera pierwszego odcinka ASS.DEATH.DICKS (czyt. aesthetics).

Projekt Horacego Muszyńskiego ma swój początek w 2017 roku, w ramach Triennale Młodych w Orońsku (kuratorzy: Romuald Demidenko, Aurelia Nowak, Tomek Pawłowski). Wówczas Muszyński zaprosił do współpracy osoby spoza świata sztuki, które miały stworzyć swoje alter ego na podstawie obserwacji i rozmów z artystami zgromadzonymi na sympozjum Triennale. Zaproszenie przyjęli m.in. członkowie grup rekonstrukcyjnych i amatorzy gier fabularnych, którzy zwykle wcielają się w fantastyczne postaci magów i rycerzy. Tym razem stworzyli sylwetki malarzy bądź performerów, tworząc od podstaw ich artystyczne biografie, opisy pracy dyplomowej i historię wystaw. Nowe wcielenia aktorów stały się rodzajem lustrzanego odbicia dla artystów Triennale.

Horacy Muszyński (ur. 1994) to absolwent Filmu Eksperymentalnego na Wydziale Malarstwa i Nowych Mediów Akademii Sztuki w Szczecinie. Laureat Artystycznej Podróży Hestii 2017, nagrody festiwalu Młode Wilki 16 oraz zdobywca Grand Prix festiwalu Kocham Dziwne Kino (2019). Jego filmy pokazywane były m.in. w ramach 68. Cannes Film Festival (2015), Film Polska Berlin (2016), Szczecin European Film Festival (2016), Krakowskiego Festiwalu Filmowego (2017), Przeglądu Sztuki Survival (2019). Artysta intermedialny działający na pograniczu filmu, performansu i wideo artu. Do swoich realizacji wprowadza elementy wykraczające poza odtwórczość roli – tak jak w filmie Dolly, w którym aktorzy grający rodzinę pozostawali w przypisanych im relacjach również poza planem filmowym; w ID Horacy wynajął aktora, który przez tydzień zastępował go w prawdziwym życiu. Jego źródłem inspiracji są filmy klasy B drugiej połowy XX w. Jest autorem serialu Miasteczko Kletno inspirowanego Twin Peaks oraz horroru Kishonia.

ASS.DEATH.DICKS (czyt. aesthetics) realizowany dla Project Roomu w Ujazdowskim jest piątą tegoroczną odsłoną cyklu, w ramach którego prezentowana jest twórczość polskich artystów młodego pokolenia. Wszystkie wystawy są przygotowywane specjalnie dla tej przestrzeni i mają charakter premierowy. W 2019 cykl otworzyła wystawa Marty Krześlak. Po filmowym projekcie Domu Mody Limanka można było zobaczyć wystawy Jana Moszumańskiego-Kotwicy oraz Wiktorii Walendzik. W tym roku w Project Roomie zobaczymy jeszcze nowy film Róży Dudy i Michała Soi. Spośród wszystkich projektów międzynarodowe jury wybierze dwie najciekawsze wystawy i nagrodzi je I Nagrodą w wysokości 20 000 zł i II Nagrodą 10 000 zł. Laureatki i laureatów poznamy w styczniu 2020 roku.

  • 10/10/2019 (czwartek) 19:00–22:00
    • Otwarcie wystawy – pierwszy dzień zdjęciowy
    • Wstęp wolny
  • 11—18/10/2019
    • Plan zdjęciowy w Project Roomie: akcję można śledzić ze schodów przed Project Roomem
    • Wstęp wolny w godzinach otwarcia galerii
  • 22/10—17/11/2019
    • Project Room otwarty w godzinach otwarcia galerii
    • Wstęp 5 zł (poza czwartkiem, kiedy jest wstęp wolny)
  • 17/11/2019, 19:00
    • Finisaż wystawy – premiera pierwszego odcinka serialu ASS.DEATH.DICKS (czyt. aesthetics) w kinie w U–jazdowskim
    • Wstęp wolny. Bezpłatne wejściówki do pobrania w kasie kina w dniu pokazu.
wtorek 11:00—19:00
środa 11:00—19:00
czwartek 11:00—20:00
piątek 11:00—19:00
sobota 11:00—19:00
niedziela 11:00—19:00