30/07/2012
wykład

Maria Lanko

Curator in Ukraine: between an imported professional and an artist as an institution

Tajemniczy anglicyzm „curator” pojawił się w Ukrainie w czasie upadku muru, właściwie wraz z przybyciem do kraju samej sztuki współczesnej oraz pierwszych zachodnich obywateli i przedstawicieli zawodów artystycznych, którzy stopniowo zaczynali docierać do tego na nowo ukonstytuowanego państwa. Oczywiście, przez pierwsze dziesięć lat niepodległości Ukrainy stanowiska kuratorów obsadzone były profesjonalistami pochodzącymi z innych krajów, aż wreszcie po roku 2000 zaczęły się wykształcać pierwsze „autentyczne” (o ile można tego słowa użyć w tym kontekście) działania kuratorskie.

Maria Lanko, jako uczestniczka Curatorial Platform (Platformy kuratorskiej) zainicjowanej przez Pinchuk Art Centre, pierwszego zinstytucjonalizowanego programu edukacyjnego w tej dziedzinie w Ukrainie, nawiąże do kwestii związanych z odpowiedzialnością kuratorską, modelami relacji horyzontalnych oraz działalnością kuratorską jako działalnością artystyczną, przy czym przedstawi najnowszą historię związanych z tym doświadczeń w Ukrainie. 

Wykład połączony będzie z performansem Alevtiny Kakhidze Curating the center or expanding history.

Pewnego dnia z egoistycznych pobudek postanowiłam stworzyć swój prywatny program rezydencji artystycznej, mówi Alevtina Kakhidze. Wcześniej musiałam wiele podróżować. Ktoś, kto określa siebie mianem artysty globalnie zintegrowanego, nie ma innego wyjścia. Poza tym Ukraina jest miejscem odosobnionym, oddalonym od wszystkiego… I wtedy zaświtał mi ten pomysł: a co jeśli zaproszę ludzi do siebie na Ukrainę i będę podróżować przez nich – jeżeli stworzę ośrodek artystyczny tam, gdzie teraz jestem, mogłabym przestać podróżować! Prywatny program rezydencji artystycznej został zainicjowany w moim domu w Ukrainie 4 lata temu.

Podczas wykładu Alevtina Kakhidze przedstawi listę najważniejszych rzeczy, które powodują, że program rezydencji artystycznej może być niemalże programem idealnym. Zdradzi kilka sekretów na temat tego, co może wywołać złość, zdenerwowanie czy znudzenie u artystów podczas ich pobytu w ośrodku twórczym, oraz powie, jak temu zapobiec. Kakhidze zakończy swój wykład najnowszymi spostrzeżeniami o tym, jak zmienia się historia jej domu od czasu uruchomienia w nim rezydencji artystycznej.