Wiktoria Walendzik
please somebody game end me
Czy da się wyrzeźbić internet? W jaki sposób świat cyfrowy może z powrotem przeobrazić się w analogowy? Wystawa Wiktorii Walendzik w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski to próba przeniesienia internetowego krajobrazu do świata rzeczywistego.
Wystawa please somebody game end me prezentowana w Project Roomie U–jazdowskiego składa się z rzeźb, które kojarzą się z ulicą, miejskim podwórkiem i placem zabaw. W przestrzeni ekspozycji, podobnie jak w sieci, rządzi zasada zaburzenia i błędu. Wszystkie obiekty pokazane na wystawie mają swoje źródło w internecie. To, co dziwne staje się tu najbardziej autentyczne: zbyt stroma zjeżdżalnia, z której nie można zjechać czy piaskownica, w której siedzi sfinks.
Tytuł wystawy jest cytatem z gry online Roblox. To wypowiedź jednego z graczy, który na publicznym czacie poprosił o zakończenie jego rozgrywki. Please somebody game end me brzmi jak beznadziejne wołanie o pomoc w świecie, który nie przewiduje końca.
Wiktoria Walendzik w swojej praktyce artystycznej bada kolektywną wyobraźnię powstającą w internecie. Wszystko zaczyna się od obrazów znalezionych w sieci. Artystka kolekcjonuje screeny z filmików na YouTube, upublicznione obrazki z profili w mediach społecznościowych, strony z zabawnymi rzeczami, memy i zdjęcia robione telefonem na ulicy czy w sklepach. Następnie ten cyfrowy strumień materializuje się. Walendzik drukuje kolekcje obrazów, wkleja do szkicownika i grupuje, tworząc nowe połączenia. Potem powstają szkice, a na ich podstawie obiekty przestrzenne.
Procesy, które znamy ze świata cyfrowego, takie jak konwertowanie, kopiowanie czy działanie algorytmów, artystka przenosi do rzeczywistości. W ten sposób odwraca schemat produkcji wyobrażeń: z płaskich obrazów na nowo powstają obiekty trójwymiarowe. Czy cyfrowe mutacje znajdą swoje miejsce w rzeczywistym świecie?
Please somebody game end me jest czwartą tegoroczną odsłoną Project Roomu. W ramach tego cyklu w U–jazdowskim prezentowana jest twórczość polskich artystów młodego pokolenia. Wszystkie wystawy są przygotowywane specjalnie dla tej przestrzeni i mają charakter premierowy. W 2019 cykl otworzyła wystawa Marty Krześlak Bal u plastyków. Po filmowym projekcie Domu Mody Limanka Ostatni pociąg do Warszawy, swoją indywidualną wystawę Obcowanie. Studium ciśnień przygotował Jan Moszumański-Kotwica. W tym roku zobaczymy jeszcze premierowe projekty Horacego Muszyńskiego oraz Róży Dudy i Michała Soi. Spośród wszystkich tegorocznych projektów międzynarodowe jury wybierze dwie najlepsze wystawy i nagrodzi je I Nagrodą w wysokości 20 000 zł i II Nagrodą – 10 000 zł. Laureatki i laureatów poznamy w styczniu 2020 roku.
Wiktoria Walendzik (ur. 1994) w 2018 roku obroniła dyplom licencjacki w pracowni prof. Kamila Kuskowskiego na kierunku multimedia na Wydziale Malarstwa i Nowych Mediów Akademii Sztuki w Szczecinie. Obecnie kontynuuje studia magisterskie. Wystawa w Project Roomie była jej pierwszą indywidualną wystawą.